جهان

ژاپن و کره جنوبی از آغاز دوباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی خبر دادند

مقامات ژاپن و کره‌جنوبی تأیید کردند که کره شمالی پس از شش ماه تعلیق برنامه موشکی‌اش، دو موشک بالستیک را روانه آبهای شرقی خود کرده است.

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که شلیک این موشک‌ها «آرامش و امنیت این کشور و منطقه را به خطر می‌اندازد» و افزود که کشورش مصمم است «با افزایش نظارت و پایش‌ برای هر پیشامد غیر مترقبه آماده باشد.»

طبق اعلام مقامات ژاپن این موشک‌ها در نزدیکی مرز آبی میان دو کشور فرود آمده‌اند اما خسارتی در بر نداشته‌اند. همزمان، کره جنوبی اعلام کرد این موشک‌ها از مرکز کرهٔ شمالی شلیک شده و کارشناسان آمریکایی و کره‌ای در حال بررسی جزئیات این شلیک‌ها هستند.

کره شمالی موشک‌های تازه‌اش را یک «سلاح استراتژیک مهم» خوانده و دو روز پیش گفته بود که اخیرا دوبار آنها را آزمایش کرده است. طبق ادعای پیونگ‌یانگ،‌ این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و با بردی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر می‌توانند به پایگاه‌های آمریکا در ژاپن برسند.

از سوی دیگر، شلیک موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی در حالی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه چین همزمان برای گفتگو و حل‌وفصل اختلافات میان دو کره به‌ویژه در امور هسته‌ای به سئول سفر کرده است و چنین اقداماتی از سوی کره شمالی همزمان با تلاش‌های چین برای حل مسئله هسته‌ای میان دو کره نامعمول است، چراکه پکن همچنان مهمترین حامی پیونگ‌یانگ به‌شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا