ایران

در پی برکناری عراقچی یک مخالف برجام جای او را در وزارت خارجه ایران گرفت

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جدید نظام ایران، ۲۳ شهریور تغییرات گسترده‌ای در معاونت‌های این وزارتخانه انجام داد و سه معاون جدید منصوب کرد.

مهمترین تغییر در معاون سیاسی وزارت خارجه صورت گرفته است که بر اساس آن، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، از این معاونت کنار گذاشته شد و علی باقری کنی، از منتقدان جدی توافق هسته‌ای موسوم به برجام، جانشین او شد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین محمد فتحعلی را به عنوان معاون اداری و مالی و مهدی صفری را به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه منصوب کرده است. این افراد به ترتیب جایگزین علی ابوالحسنی و سید رسول مهاجر شده‌اند.

انتصاب علی باقری کنی در حالی است که اعضای اروپایی برجام همراه با آمریکا در هفته‌های گذشته خواهان از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌ای با ایران بودند و روز دوشنبه آقای امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با دومینیک راب همتای بریتانیایی خود اعلام کرد که «در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین هستیم».

علی باقری‌ پسر محمدباقر باقری‌کنی است، عضو پرنفوذ خانواده کنی که کنترل بخش اعظم موسسه جامعه‌الصادق، دانشگاه امام صادق و موسسه‌های فرهنگی و اقتصادی وابسته به آن را در اختیار دارند.

دکمه بازگشت به بالا