حقوق بشر

افزایش فشار و تهدید دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از مراسم سالگرد نوید افکاری

همزمان با اولین سالگرد اعدام نوید افکاری، دستگاه‌های امنیتی علاوه بر بازداشت خشونت‌آمیز و چند ساعته سعید افکاری، شماری از فعالان مدنی، دوستان و بستگان او را تهدید کرده‌اند که در صورت حضور در مراسم سالگرد و بر سر مزار نوید افکاری بلافاصله بازداشت خواهند شد.

گزارش‌ها همچنین از فضای امنیتی در روستای سنگر استان فارس حکایت دارد، روستایی که مزار نوید افکاری در آرامستان آن قرار دارد.

خانواده افکاری علاوه بر دوره بازداشت تا اعدام او در بامداد شنبه ۲۲ شهریور ۹۹، طی یک سال گذشته به شدت تحت فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند تا دست از دادخواهی بردارند.

این درحالی است که حبیب و وحید افکاری، دو برادر نوید افکاری، همچنان در زندان عادل آباد شیراز در انفرادی نگهداری می‌شوند.

سعید افکاری، برادر دیگر نوید افکاری، روز یک‌شنبه بیست و یکم شهریور ماه از سوی نیوهای امنیتی با خشونت بازداشت شد و ساعاتی بعد درحالی آزاد شد که به گفته منابع مطلع، آثار ضرب و جرح او نمایان است.

بازداشت سعید افکاری پس از آن انجام شد که او روز بعد از آنکه روز جمعه ۱۹ شهریور خبر داد که نهادهای امنیتی در آستانه سالگرد کشته شدن برادرش اقدام به تهدید خانواده و بستگان او کرده‌اند،

او در توییتی نوشت: «ما سه سال است زیر وحشیانه‌ترین سرکوب‌های شما ایستاده‌ایم، هرچند داغدار اما باز هم می‌ایستیم.»

از سوی دیگر و درحالی که وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری، بیش از یک سال است که در سلول انفرادی در زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری می‌شوند به «دو سال تبعید» نیز محکوم شده‌اند.

حکم اعدام نوید افکاری درحالی بامداد شنبه ۲۲ شهریور سال ۹۹ اجرا شد که او و دو برادر دیگرش حبیب و وحید افکاری از چند روز قبل به سلول‌های انفرادی در زیر زمین زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بودند و اکنون با گذشت یک‌سال از اعدام این کشتی‌گیر ۲۷ ساله، همچنان دو برادرش در انفرادی نگهداری می‌شوند.

حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، ساعاتی پس از اعدام او گفت که مقام‌های زندان برای اعدام او آنقدر عجله داشته‌اند که حق نوید افکاری برای آخرین دیدار با خانواده را سلب کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا