ایران

دبیرکل آژانس در شورای حکام: از پاسخگو نبودن ایران به‌شدت نگرانم

نشست چهارروزه شورای حکام آژانس انرژی اتمی در مورد وضعیت همکاری ایران با این آژانس از امروز در وین آغاز شد.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست اعلام کرد که با توجه به پاسخ‌گو نبودن تهران به پرسش‌های این سازمان در دو سال گذشته و عدم اجازه دسترسی کامل به تجهیزات نظارتی بر تأسیسات هسته‌ای ایران، نگرانی‌ها دربارهٔ برنامه هسته‌ای این کشور هم‌چنان پابرجا است.

او خطاب به شورای حکام گفت: «من همچنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌ای در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست».

رافائل گروسی افزود یکی از مواردی که به نگرانی فزاینده او دامن می‌زند این است که «پس از دو سال همچنان موضوع پادمانی در ارتباط به چهار مکان در ایران که از پیش اعلام نشده، حل نشده است».

در روزهای اخیر این احتمال مطرح بوده است که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن، بر اساس این گزارش‌های آقای گروسی از پرونده هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را از طریق صدور قطعنامه‌ای پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

اما ایران یک روز مانده به نشست شورای حکام به یک توافق در مورد تجهیزات نظارتی با آژانس دست یافت و اکنون این امر احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست را کم‌رنگ‌تر کرده است.

آقای گروسی شامگاه یک‌شنبه پس از بازگشت به وین اعلام کرد که توافق در مورد تجهیزات نظارتی تا زمان اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای آژانس «مقطعی» است.

دکمه بازگشت به بالا