حقوق بشر

گزارشی از آخرین وضعیت هاشم خواستار و کمال جعفری یزدی در زندان وکیل آباد مشهد

هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی و کمال جعفری یزدی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کنند. این شهروندان از حق برقراری تماس تلفنی و ملاقات محروم هستند. همچنین علیرغم دستور پزشکی قانونی تاکنون نسبت به وضعیت آقای جعفری یزدی، از مجروحان جنگ ایران و عراق، رسیدگی نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۰، هاشم خواستار، معلم و کنشگر مدنی و کمال جعفری یزدی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کنند.

در اواسط مردادماه ۹۸ نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. هاشم خواستار، یکی از این امضاکنندگان این نامه در تاریخ ۲۰ مردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.کمال جعفری یزدی نیز، اوایل مردادماه ۹۷ توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت و پس از ۱۰ روز نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد به زندان وکیل آباد منتقل شد. این استاد دانشگاه نهایتا پس از ۳ ماه با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی بصورت موقت آزاد شد. وی در اواخر فروردین‌ماه ۹۸ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام “تشکیل دسته و گروه به قصد براندازی نظام” به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به دو سال حبس و در مجموع به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده و حکم صادره در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

دکمه بازگشت به بالا