جهان

رضایت رابرت مالی از مذاکرات با تروئیکای اروپایی بر سر برجام

رابرت مالی پس از دیدار با معاون وزارت امور خارجه روسیه، با قدرت‌های اروپایی حاضر در برجام نیز گفت‌وگو کرده است. رئیس امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا از نتایج مذاکرات خود با مقامات اروپایی ابراز رضایت کرد.

در آستانه برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رابرت مالی، مامور وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در پاریس با مقامات سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه پیرامون آینده برجام و چگونگی نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ دیدار و گفت‌وگو کرده است.

رابرت مالی با انتشار یک پست توییتری از انجام دیدارهای خود در پاریس با نمایندگان اتحادیه اروپا و همچنین مقامات سه کشور یاد شده ابراز رضایت کرده و این دیدارها را پر بار و موثر اعلام کرده است.

او گفته است که موضوع آینده مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و همچنین اهمیت بازگشت سریع به اجرای تعهدات متقابل محورهای گفت‌وگوی او با مقامات تروئیکای اروپایی بوده است.

سفر رابرت مالی به پاریس پس از دیدار و گفت‌وگوی او با سرگئی ریابکوف، معاون سیاسی وزارت امور خارجه روسیه در مسکو صورت می‌گیرد.

او نتیجه مذاکرات خود با معاون سیاسی لاوروف در مسکو را خوب و سازنده اعلام کرده است. روسیه نیز خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر ایران به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام است.

همزمان معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به «پیچیده‌تر» شدن توافق هسته‌ای به خاطر «پیشرفت سریع توانایی‌های اتمی ایران» اظهار نگرانی کرده است.

سرگئی ریابکوف روز جمعه ۱۹ شهریور به خبرگزاری تاس گفت، روسیه «قطعا از پیشرفت سریع توانایی‌های هسته‌ای ایران نگران است، اما این نگرانی از بابت تولید بمب هسته‌ای یا نقض تعهدات ایران در رابطه با پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، چرا که پادمان‌های آژانس هیچ محدودیتی در این زمینه بر ایران اعمال نمی‌کند و شفافیت مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تضمین شده است».

دور ششم این مذاکرات در روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و ادامه آن به پس از شروع زمامداری ابراهیم رئيسی موکول شد. اکنون پس از گذشت بیش از ۸۰ روز از پایان دور ششم این مذاکرات، زمانی برای شروع دور بعدی آن تعیین نشده است.

دکمه بازگشت به بالا