ایران

طرح رفراندوم حذف یارانه نقدی و جایگزینی یارانه شبه نقدی- برنامه دولت برای حذف یارانه‌ها

پس از سخنان چند روز گذشته مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی و مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم حذف یارانه‌های پنهان و «برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه نقدی»، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاداتی برای تبدیل یارانه نقدی به «شبه یارانه» ارائه کرد.

اقدامات هماهنگ دولت رئیسی و مجلس شورای اسلامی در زمینه‌سازی برای حذف یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که از سال ۸۹ تاکنون به افراد پرداخت می‌شود در حالی است که در جریان رای‌گیری خرداد ماه نامزدها وعده‌های مختلفی درباره افزایش یارانه نقدی بیان کرده بودند.

مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد که «یارانه شبه نقدی، یارانه‌ای است که به صورت کالا و خدمات یا پرداخت نقدی برای استفاده روی آن کالا و خدمات در اختیار افراد» قرار می‌گیرد.

این مرکز در گزارش خود تاکید کرد با تبدیل یارانه نقدی به «یارانه شبه نقدی» دولت می‌تواند مردم را به مصرف یک کالا یا خدمت خاص ترغیب کند و به همین دلیل در مورد یارانه شبه نقدی «باید فروش مجدد کالای یارانه‌ای یا معاوضه کارت اعتباری یارانه‌ای با پول نقد بسیار دشوار باشد» تا افراد نتواند آن را به نحو دیگر استفاده کنند.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها تاکید شده که مزایای استفاده از یارانه شبه نقدی بسیار بیشتر از یارانه نقدی ولی همزمان هشدار داد که  یارانه شبه نقدی در صورتی که شرایط استفاده از آن رعایت نشود مضر است و در مواردی شکل اجرای آن می‌تواند به گسترش فساد منجر شود.

دکمه بازگشت به بالا