ایران

ارائه گزارش جدید وضعیت حقوق بشر در ایران به مجمع عمومی سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی این سازمان ارائه کرده است. این گزارش موارد نقض حقوق بشر در بازه زمانی ۱۱۲۲ خردادماه ۱۳۹۹ تا ۲۱ خرداد سال جاری را در بر می‌گیرد.

محروم سازی شهروندان معترض از حق حیات از طریق اعمال مجازات اعدام، بازداشت‌ خودسرانه وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر و ادامه روند صدور احکام اعدام علیه کودک- مجرمان از جمله محورهای اصلی گزارش جدید دبیر کل سازمان ملل متحد درباره ایران است.

نهادهای حقوق بشری در ایران از جمله سازمان حقوق بشر ایران پیش‌تر شمار اعدام‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰ در سراسر کشور را ۲۶۷ نفر اعلام کرده بودند که ۹ نفر از اعدام شدگان زن بوده‌اند.

گوترش با استناد به همین آمارها در گزارش جدید خود از اجرای احکام اعدام در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر، نوشیدن مشروبات الکلی و همچنین احکام اعدام صادر شده برای نوید افکاری، مصطفی صالحی و روح الله زم ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس این گزارش، روند رو به رشد به‌کارگیری مجازات اعدام در ایران به‌ویژه علیه برخی از مخالفان سیاسیِ نظام ایران و گرفتن اعتراف اجباری از آنها در اوایل سال ۲۰۲۱ هم ادامه داشته است.

دکمه بازگشت به بالا