ایران

آژانس اتمی: ایران دسترسی بازرسان را به شدت محدود کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران جلوی فعالیت‌های نظارتی بر سایت‌های هسته‌ای خود را گرفته و در تحقیقات مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در چند مرکز نیز کارشکنی می‌کند. شورای حکام به زودی جلسه‌ای برگزار می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید تهران دسترسی بازرسان به مراکز مرتبط هسته‌ای را به شدت محدود کرده و به پرسش‌ها پیرامون کشف آثار اورانیوم در سه محل اعلام نشده جواب نمی‌دهد.

ایران از اواخر فوریه بازرسی برخی از تاسیسات هسته‌ای خود را محدود کرده است. در تازه‌ترین گزارش آژانس آمده که از آن زمان به بعد، بازرسی و اقدامات نظارتی به طور جدی مختل شده است.

 گروسی گفته که فعالیت‌های آژانس به کمترین حد خود از زمان توافق هسته‌ای رسیده است. او افزوده که نگرانی‌های فزاینده‌ای نسبت به فعالیت سایت‌های اعلام نشده ایران وجود دارد و تهران باید هر چه زودتر به پرسش‌ها پاسخ دهد.

توافق هسته‌ای برجام به ایران اجازه می‌دهد که اورانیوم را برای مصارف غیرنظامی تا سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند. طبق این توافق، ایران مجاز نیست بیش از ۲۰۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته باشد.

گزارش اخیر آژانس یادآوری می‌کند که میزان اورانیوم غنی شده ایران باغلظت‌های متفاوت، چهار برابر سال‌های گذشته است. آژانس می‌گوید، میزان اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده این کشور هم اینک به  ۸۴ کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده، در حالی که در فصل بهار ۶۲ کیلو و ۸۰۰ گرم بود.

در همین فاصله، میزان اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز از دو کیلو و ۴۰۰ گرم به ۱۰ کیلو رسیده است. تولید بمب اتم به اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده نیاز دارد.

 در عین حال اعلام شده که ایران اینک حدود ۲۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم دارد که نسبت به ماه ژوئن ۷۰۰ کیلو کمتر شده است.

انتقاد جدی رافائل گروسی از روند بازرسی‌ها و عدم پاسخگویی ایران در حالی است که آمریکا و متحدان اروپایی او، باید به زودی در جلسه شورای حکام در خصوص صدور احتمالی یک قطعنامه علیه ایران تصمیم بگیرند.

دکمه بازگشت به بالا