ایران

بیانیه اعتراضی دوازده انجمن علمی نسبت به حکم برکناری استاد دانشگاه آزاد

دوازده انجمن علمی در ایران در مورد صدور حکم برکناری بیژن عبدالکریمی از دانشگاه در بیانیه‌ای اعتراضی نوشتند که «چنین تصمیمی موجب حیرت و ناخرسندی دانشگاهیان و فرهیختگان کشور شده است و می‌تواند موجی از ابهام و ناامیدی را در فضای علمی کشور به خصوص دانشجویان ایجاد کند.»

بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، روز شنبه ۱۳ شهریور حکم اخراج خود را از این دانشگاه دریافت کرد. رسانه‌های داخل ایران دلیل اخراج او را «دفاع از نظام سلطنتی پهلوی» عنوان کردند.

پس از اعتراض‌ها به این حکم، دو روز بعد محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دستور داد حکم اخراج بیژن عبدالکریمی تا بررسی مجدد در هیئت عالی تجدید نظر آن دانشگاه فعلاً متوقف شود.

بیژن عبدالکریمی از سال ۱۳۸۰ در دانشگاه مشغول تدریس بوده و چندین کتاب تألیفی و ترجمهٔ فلسفی در کارنامه‌اش دارد. او در سال‌های اخیر در برخی سخنرانی‌های تخصصی خود با مقایسه مواردی از رفتار دو رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی، انتقاداتی را از جمهوری اسلامی مطرح کرده بود.

در بیانیه دوازده انجمن علمی در ایران آمده است که «دکتر بیژن عبدالکریمی که به خاطر بیان دیدگاه‌های انتقادی و دلسوزانه‌اش از کار برکنار شده، چهره‌ای است که به تعهد علمی، خردورزی انتقادی، دلبستگی به فرهنگ دینی و ملی و دلسوزی عمیق به کشور و مردم ایران اشتهار دارد.»

انجمن‌های علمی در این بیانیه نوشته‌اند که «این برخورد مغایر با شأنیت نهاد دانشگاه، ارزش‌ها و هنجارهای علمی و آزادی‌های آکادمیک ارزیابی شده و گویا صدور چنین احکامی در مورد اعضاء هیئت علمی تنها منحصر به این حکم هم نبوده است.»

انجمن انسان‌شناسی ایران، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری انجمن ایرانی تاریخ، انجمن ایرانی حقوق اداری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن جمعیت‌شناسی ایران، انجمن حقوق‌شناسی ایران، انجمن علمی حقوق اساسی ایران انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی، انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن علوم سیاسی ایران ازجمله صادرکنندگان این بیانیه هستند.

امضاءکنندگان این بیانیه تأکید کرده‌اند که «اجازه ندهید اعضای هیئت علمی به خاطر اظهار نظرهای علمی وانتقادی خود با مؤاخذه، محدودیت و محاکمه روبه‌رو بشوند.»

دکمه بازگشت به بالا