ایران

فرانسه: ایران باید مواد هسته‌ای مخفی خود را علنی کند

وزارت خارجه فرانسه ضمن دعوت از ایران برای همکاری فوری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این کشور خواست توضیحات علنی کاملی را درباره مواد هسته‌ای مخفی خود به این نهاد بین‌المللی ارائه دهد.

وزارت خارجه فرانسه، بیان کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط ماه جاری گزارشی را درباره عملکرد و نحوه همکاری تهران با این آژانس بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا ماه گذشته نگرانی عمیق خود را از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت‌های حاصله در طرح‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران، ابراز کردند.

آژانس پیشتر تأیید کرده بود که ایران برای اولین بار فلز اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد تولید کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده را به میزان ۶۰ درصد افزایش داده است.

پیشرفت‌ فعالیت‌های ایران در تولید اورانیوم غنی‌شده باعث برانگیختن خشم اروپایی‌ها و ایالات متحده شده است. کشورهای غربی بر این باورند، که دستیابی ایران به فناوری و دانش تولید اورانیوم فلزی می‌تواند روند ساخت سلاح هسته‌ای را تسریع کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران یکشنبه گذشته، مدیر جدیدی را برای سازمان انرژی اتمی این کشور منصوب کرد.

به گفته منابع مطلع محمد اسلامی، در حالی به دستور رئیس جمهوری تندروی ایران، جایگزین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شده که هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه با انرژی اتمی ندارد اما او از کسانی است که با وزارت دفاع ارتباط نزدیک دارد و در لیست تحریم‌های سازمان ملل متحد است.

شایان ذکر است که از آوریل گذشته مذاکرات هسته‌ای برجام میان ایران و کشورهای غربی با مشارکت غیر مستقیم دولت آمریکا در وین آغاز شد، اما پس از ۶ دور مذاکره تاکنون منجر به احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵، نشد.

این مذاکرات با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی متوقف ماند و زمان برگزاری دور هفتم این مذاکرات نیز به زمان ما بعد روی کار آمدن و استقرار دولت جدید ایران موکول شد.

دکمه بازگشت به بالا