حقوق بشر

برادر وحید و حبیب افکاری می‌گوید آن‌ها پس از یک‌سال همچنان در انفرادی هستند

سعید افکاری می‌گوید که با گذشت یکسال، برادران او، وحید و حبیب افکاری همچنان در سلول‌ انفرادی زندانی هستند.

آقای افکاری روز دوشنبه ۱۵ شهریور در توئیتی نوشت که «برادرانم هنوز در انفرادی هستند، گزارش پزشکی قانونی جراحات روی پرونده گذاشته نشد و گارد زندان تبرئه شد».

به گفته وی، «حفاظت زندان فیلم صحنه ضرب‌وشتم را حتی به قاضی ناظر بر زندان که خواستار دیدن آن شده بود نیز نداد».

سعید افکاری پیشتر خبر داده بود که بر اساس دستور دوم اسفند پارسال دادستان استان فارس، حبیب و وحید باید به بند عمومی زندان منتقل می‌شدند ولی آن‌ها هم‌چنان در سلول انفرادی زندانی هستند.

پدر و مادر وحید و حبیب افکاری هم در مهرماه ۹۹ در نامه‌ای به قاضی ناظر زندان به ممنوع‌الملاقات بودن فرزندان‌شان و حبس آن‌ها در سلول‌ انفرادی اعتراض کرده و خواستار توضیح قوه قضائیه ایران در این زمینه شده بودند.

وحید و حبیب افکاری به اتفاق برادرشان نوید افکاری، در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت شدند.

نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به رغم کارزار جهانی در مخالفت با اعدامش، ۲۲ شهریور پارسال اعدام و شبانه دفن شد. حبیب و وحید افکاری به ترتیب به ۵۴ و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل خرداد امسال با انتشار فراخوانی خواستار اعمال فشار جهانی بر مقامات نظام ایران از جمله رئیس وقت قوه قضائیه برای آزادی حبیب و وحید افکاری شده بود.

این سازمان حقوق بشری، در این فراخوان، بازداشت وحید افکاری و حبیب افکاری را بر اساس قوانین بین‌الملل «بی‌ضابطه» خوانده بود.

عفو بین‌الملل پیش از این در گزارشی مفصل در ۴۸ صفحه، جزئیات شکنجه اعمال شده علیه وحید و حبیب افکاری را که در زندان به سر می‌برند، مستند کرده است.

دکمه بازگشت به بالا