ایران

چهارمین شاهد دادگاه حمید نوری: او مرا به راهروی مرگ برد

دوازدهمین جلسه دادگاه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام های سال ۱۳۶۷ روز دوشنبه در استکهلم سوئد با شهادت همایون کاویانی از جان‌بدربردگان اعدام‌ها برگزار شد.

در این جلسه آقای کاویانی که به گفته وکیلش نزدیک دو سال و نیم را در زندان گوهردشت سپری کرده در مورد «هفته‌ اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان، نام زندانیان، نقشه زندان، و مسئولیت مقامات زندان» به دادگاه توضیح داد.

همایون کاویانی که در ۱۷ سالگی پس از شرکت در تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ دستگیر شده بود در جریان دادگاهی چند دقیقه‌ای با سه اتهام «هواداری از سازمان مجاهدین»، «شرکت در تظاهرات ۳۰ خرداد» و «ضدیت با نظام جمهوری اسلامی» به حبس ابد محکوم شد. او حدود ۱۰ سال را در دهه شصت در زندان گذراند.

آقای کاویانی در دوازدهمین جلسه دادگاه شهادت داد که اولین بار با حمید نوری بدون چشم‌بند زندان در سال ۶۶ روبرو شد. او گفت در زندان گوهردشت، ناصریان دادیار زندان، حمید نوری را در برابر او و جمعی از زندانیان هم‌بندش به عنوان معاون و دست راست خود معرفی کرد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. جلسه بعدی دادگاه روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در استکهلم سوئد برگزار خواهد شد. شاهد بعدی این دادگاه سیامک نادری خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا