ایران

خامنه‌ای استعفای صادق لاریجانی از شورای نگهبان را تائید کرد

صادق لاریجانی که پس از رد صلاحیت برادرش توسط شورای نگهبان این شورا را به تاثیرپذیری از نهادهای امنیتی متهم کرده بود از عضویت در این شورا استعفا کرد.

آقای لاریجانی در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰، به رد صلاحیت برادر کوچکترش علی لاریجانی توسط شورای نگهبان معترض بود و در نهایت حتی اعتبارنامه ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی را نیز امضا نکرد.

حالا علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با پذیرفتن استعفای او، یک روحانی دیگر به نام احمدِ حسینی خراسانی را به عضویت این شورا منصوب کرد.

قبلا شایعه کناره‌گیری صادق لاریجانی از عضویت در شورای نگهبان پس از عدم تائید صلاحیت برادرش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به گوش رسیده بود و اکنون حکم علی خامنه‌ای برای جانشین او هم “استعفا” را تائید می‌کند هم موافقت با آن را.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۳ شهریور در حکمی خطاب به احمد حسینی خراسانی نوشت: «با عنایت به کناره‌گیری حضرت آقای آملی از عضویت شورای نگهبان و با تشکر از خدمات علمی ایشان در آن شورا، جنابعالی را به عضویت آن شورای معظم منصوب می‌کنم.»

لاریجانی که در حال حاضر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد پس از اعلام اسامی هفت نامزد تائید شده شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به شکل بی‌سابقه‌ای به این شورا تاخت و مدعی شد نهادی که شش فقیه آن منصوب خامنه‌ای هستند زیر نفوذ دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته است.

پس از عدم تائید صلاحیت علی لاریجانی توسط اکثریت اعضای شورای نگهبان، برادرش در یک پیام توئیتری به انتقاد از همکاران خود در شورا پرداخت و نوشت تصمیم‌های آنها هرگز چنین غیرقابل دفاع نبوده است.

دکمه بازگشت به بالا