پزشکی و سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام: ۹۸ درصد جان‌باختگان کرونا واکسینه نشده بودند

با گذشت هشت ماه از فرمان علی‌خامنه‌ای در منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی و ماه‌ها تبلیغ برای تولید واکسن داخلی که به جان‌باختن هزارن نفر منجر شد، ابراهیم رئیسی وعده داد که واکسیناسیون با واردات صد میلیون دوز واکسیناسیون اجرا خواهد شد و این درحالی است بنابر بررسی دانشگاه ایلام فقط دو درصد جان‌باختگان کرونا دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند و ۹۸ درصد واکسینه نشده بودند.

محمد کریمیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، گفت که ۹۸ درصد جان‌باختگان کرونا کسانی هستند که به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

از هنگام دستور علی خامنه‌ای در ۱۹ دی ماه سال۹۹ مبنی بر «منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی»، روند واکسیناسیون در ایران با اختلال مواجه شد و هزاران تن از شهروندان ایرانی در موج‌های پیاپی کرونا جان باختند.

هفته گذشته مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی گفت که افرادی که در ایران دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند هنوز به ۴ درصد جمعیت نرسیده است.

یونسیان افزود که بیش از ۵۰ کشور جهان توانسته‌اند به بیش از نیمی از جمعیت خود دو دوز واکسن کرونا تزریق کنند ولی در ایران روند واکسیناسیون بسیار کند است و هم‌اکنون یک صد کشور از نظر نسبت واکسیناسیون بالاتر از ایران قرار دارند. او گفت که  فقط کشورهای با اقتصادی ضعیف از نظر نسبت واکسیناسیون پایین‌تر از ایران قرار دارند.

با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی بر ساخت واکسن داخلی تاکید داشتند و از جمله موسسه برکت از موسسات وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و رییس وقت آن محمد مخبر از زمستان گذشته بارها وعده ارائه میلیون‌ها دوز واکسن کووبرکت به وزارت بهداشت را داده بودند ولی هیچ یک از این وعده‌ها عملی نشد.

دکمه بازگشت به بالا