خاورمیانه

ژنرال میلی: احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا شنبه ۱۳ شهریور گفته است، احتمال وقوع جنگ داخلی گسترده‌ در افغانستان وجود دارد که می‌تواند باعث بازگشت و شکل‌گیری دوباره گروه‌های تروریستی در این کشور شود.

آقای میلی اظهار داشت٬ برآورد نظامی من این است که احتمالاً شرایط (افغانستان) به سمت وقوع یک جنگ داخلی می‌رود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح کرد٬ من‌نمی‌دانم که آیا طالبان قادر خواهد بود قدرت خود را تثبیت کرده و یک حکومت (سراسری) تاسیس کند یا خیر.

ژنرال مارک میلی ابراز نگرانی کرده است که «گروه‌های تروریستی» بتوانند از بی‌نظمی و بی‌ثباتی وضعیت در افغانستان استفاده کنند و دوباره خود را سازماندهی کنند.

طالبان ماه گذشته طی یک هفته توانستند بسیاری از ولایت‌های افغانستان را تصرف کنند و روز ۲۴ مرداد با ورود به کابل عملا بر کشور مسلط شدند. اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان همزمان با ورود طالبان به کابل از کشور گریخت. پیشروی سریع طالبان در افغانستان با مقاومت چندانی مواجه نشد.

حالا رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا می گوید٬ فکر می‌کنم حداقل یک احتمال بسیار بالا برای وقوع یک جنگ داخلی گسترده‌تر وجود دارد و این به نوبه خود منجر به شرایطی خواهد شد که در واقع می‌تواند باعث شود که القاعده یا شاخه‌ای از داعش یا سایر گروه‌های افراطی خود را دوباره سازماندهی کنند.

دکمه بازگشت به بالا