ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار ایرانی را در ارتباط با طرح ربایش مخالفان تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار ایرانی را به اتهام تلاش برای ربودن مسیح علینژاد، از مخالفان حکومت ایران و برخی افراد دیگر تحت تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه ۱۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه چهار عامل اطلاعاتی حکومت ایران را به‌دلیل هدف قراردادن یک شهروند آمریکایی در خاک ایالات متحده و مخالفان ایرانی در سایر کشورها تحریم کرد. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد «بخشی از یک کارزار گسترده برای ساکت کردن منتقدان دولت ایران» بودند.

در این بیانیه از علیرضا شاهواروقی فرهانی ۵۰ ساله به عنوان مقام ارشد اطلاعاتی ایران که هدایت شبکه‌‌ای برای ربایش علینژاد را به عهده داشته، یاد شده است.

محمود خاضعین، امید نوری و کیا صادقی نیز در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.

این بیانیه با اشاره به طرح ربایتش علینژاد آمده که «این عملیات نقش مخرب دستگاه اطلاعاتی ایران در هدف قرار دادن ایرانیان خارج از کشور از جمله تلاش‌های گستاخانه برای بازگرداندن مخالفان به ایران» را نشان می‌دهد.

وزارت دادگستری آمریکا، ۲۳ تیرماه، از تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی ایران برای ربودن یک شهروند ایرانی-آمریکایی از خاک آمریکا خبر داد.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده بود که دستگاه اطلاعاتی ایران، دست‌کم از ژوئن ۲۰۲۰ در حال طراحی برای ربودن مسیح علی‌نژاد و انتقال او به ایران از مسیر ونزوئلا بوده و در این مدت منزل خانم علی‌نژاد و اطرافیان او را با تجهیزات عکس‌برداری و فیلمبرداری تحت نظر داشتند.

دکمه بازگشت به بالا