ایران

آمریکا: ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بازگشت ایران‌ به مذاکرات برجام بمانیم

رابرت مالی٬ نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور ایران گفته است که واشنگتن «تا ابد» نمی‌تواند منتظر تصمیم‌گیری تهران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام بماند.

آقای مالی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ اظهار داشته است، آمریکا تاکنون نشانه‌ای دال بر آمادگی دولت تازه ایران برای مشارکت در دور هفتم مذاکرات وین، دریافت نکرده است.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تمایل دولت او برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، تاکنون شش دور مذاکره در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در راستای فراهم کردن اجرای کامل برجام توسط ایران و آمریکا برگزار می‌شد، اما تا فعلا به نتیجه نرسیده است.

آخرین دور این مذاکرات در ۳۰ خرداد انجام شد و به دنبال روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی این مذاکرات متوقف شد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جدید ایران اخیرا گفته است که بازگشت به میز مذاکرات احتمالا دو تا سه ماه طول بکشد.

نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور ایران در مصاحبه خود با بلومبرگ تاکید کرده است، ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم در حالی که ایران به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، زیرا از نقاطی به بعد پیشرفت‌های آنها به گونه‌ای خواهد بود که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم ارزش‌ خواهد بود.

رابرت مالی تصریح کرد، اما اجازه ندهید این موضوع به درازا کشیده شود، زیرا از یک‌جایی ما می‌بایست به یک نتیجه متفاوتی برسیم.

در همین روز بلومبرگ با اشاره به برگزاری کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز ۳۰ شهریور امسال و احتمال دیدار مدیر کل این آژانس و رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، نوشت که دولت‌های اروپایی منتظر نتیجه این مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره بردن پرونده ایران به شورای امنیت هستند.

این گزارش اضافه کرده است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان تمدید توافق نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، دولت‌های اروپایی به فکر صدور قطعنامه تازه شورای حکام آژانس علیه ایران و ارجاع پرونده به شورای امنیت هستند، هرچند احتمالا روسیه و چین از صدور قطعنامه علیه ایران حمایت نخواهند کرد.

همزمان با اظهارات آقای مالی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، جمعه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور به چهار کشور حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، قطر، بحرین و کویت سفر خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا