ایران

مرکز آمار ایران از گسترده شدن شکاف طبقاتی در جامعه ایران خبر داد

مرکز آمار ایران با اعلام افزایش ضریب جینی طی سال گذشته، از گسترده‌تر شدن شکاف طبقاتی و درآمدی و همچنین نابرابری در جامعه ایران گزارش داد.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٩ ضريب جينی خانوارهای كل كشور  به ۰.۴۰۰۶ رسیده است كه در مقايسه با سال قبل به میزان ۰.۰۰۱۴  افزایش یافته است.

افزایش ضریب جینی به عنوان شاخص نابرابری نشان می‌دهد که سیاست‌های نظام تهران و هر دو جناح آن در مدیریت کشور  طی دو دهه گذشته که اغلب با شعار‌های اقتصادی نیز همراه بوده است، در عمل سهم پردرآمدها از درآمد، بیشتر و سهم کم‌درآمدها را کمتر کرده است و سهم دهک‌های متوسط هم تضعیف شده است.

ضریب جینی یک شاخص آماری بین صفر و یک است که بیانگر چگونگی توزیع درآمدهاست. این شاخص هرچقدر به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای کاهش شکاف درآمدی و طبقاتی است و هرچه به سمت یک حرکت کند بیانگر افزایش شبکه طبقاتی و درآمدی در یک جامعه یا کشور است.

بنابر اعلام مرکز آمار ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ به ۰.۴۵۷۰ رسیده است که بزرگترین مقدار در میان همه استان‌های ایران و بسیار بیشتر از ضریب جینی خانوارهای کشور است. این شاخص نشان می‌دهد که شکاف درآمدی و طبقاتی در بلوچستان بسیار بیشتر از همه استان‌های ایران است.

دکمه بازگشت به بالا