ایران

ردپای شبکهٔ همکار نیروی قدس سپاه در ماجرای دزدی کشتی گلف اسکای

سرویس جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی درباره نفتکش «گلف اسکای» که تابستان سال گذشته در سواحل امارات ناپدید شد، نوشته است که این نفتکش اکنون در «ناوگان مخفی» ایران به انتقال نفت به کشورهای مختلف مشغول است.

بر اساس این گزارش این کشتی که ۲۸ خدمه دارد، «توسط گروهی از افراد مسلح ربوده شده» و وادار شده است که در یک شبکهٔ حمل‌ونقل نفت کار کند و به مخزن ذخیره‌سازی نفت تبدیل شود.

بررسی سوابق افراد مرتبط با این کشتی که قبلاً توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که یک شبکه‌ٔ همکار با نیروی قدس سپاه پیگیر پروندهٔ این کشتی بوده‌اند.

یک نفر از کارکنان این کشتی که نامش فاش نشده، گفته است افرادی که کشتی را ربودند به زبان‌های عربی و فارسی صحبت می‌کردند و بر اساس تشخیص آن‌ها کشتی پس از ربوده شدن به شهر بندرعباس برده شده است.

خدمهٔ کشتی پس از آن توسط یک جت نظامی به تهران منتقل شده‌اند و پس از مدتی با هماهنگی سفارت هند در تهران به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ردیاب این کشتی تا مرداد سال گذشته خاموش بود و اوایل شهریور ۹۹ که برای اولین بار پس از ناپدید شدن روشن شد، مشخص شد که کشتی در سواحل جنوب ایران شناور است.

در ادامهٔ این ماجراِ، نام کشتی به «ریما» تغییر داده شده و با پرچم ایران مشغول فعالیت است. همچنین شرکتی به‌نام «مشتاق تجارت صنعت»، که یک شرکت معدنی است، مالک آن شد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سازمان ثبت شرکت‌ها، این شرکت توسط امیر دیانت اداره می‌شود. امیر دیانت یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-عراقی است که بر اساس گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا از سال‌ها پیش با مقام‌های ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کند.

بنابر بیانیهٔ وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز جمعه ۱۲ اردیبهشت سال ۹۹ منتشر شد، امیر دیانت که به نام «امیر عبدالعزیز جعفر المثاجی» نیز شناخته می‌شود، در تأمین مالی و همچنین قاچاق اسلحه به نیروی قدس سپاه پاسداران کمک می‌کند و شرکتی پوششی نیز در عمان با نام «شرکت خدمات معدنی طیف» ثبت کرده است.

دکمه بازگشت به بالا