جهان

اعضای اتحادیه اروپا در مورد پناهجویان افغان به توافق نرسیدند

در پایان نشست وزیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز گذشته، اعلام شد که این کشورها بر سر تدابیر مشترک در برخورد با احتمال ورود موج پناهجویان افغان به اروپا به توافق نرسیدند. پیشتر برخی خبرگزاری‌ها از جمله رویترز از دستیابی این کشورها به موضعی مشترک خبر داده بودند.

تعدادی از کشورها از جمله اتریش، دانمارک و چک تاکید دارند که حاضر به پذیرش پناهجویان افغان نیستند و در مقابل، از طرح اعطای کمک مالی از جمله به کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به پذیرش پناهجویان در این کشورها حمایت می‌کنند.

در مقابل برخی کشورها به خصوص آلمان ضمن استقبال از این طرح، آمادگی خود را برای پذیرش چند هزار تن از شهروندان افغان به خصوص همکاران نیروهای آلمانی در آن کشور اعلام کرده‌اند.

وزیر کشور اتریش به شهروندان افغان توصیه کرده است که راهی اروپا نشوند و گفته است اروپا به آنان در منطقه یا کشورشان کمک خواهد کرد.

سازمان ملل پیش بینی کرده که ممکن است تا پانصد هزار شهروند افغان تا پایان سال جاری از کشورشان متواری شوند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا نگران آن هستند که این افراد راهی اروپا شده و بحرانی مانند موج پناهجویان در سال ۲۰۱۵ را به دنبال داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا