خاورمیانه

جو بایدن: خروج آمریکا از افغانستان بهترین تصمیم بود

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از سیاست خود درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد و گفت بهترین تصمیم برای کشورش بوده است. بایدن ماموریت تخلیه شهروندان آمریکایی از کابل را  فوق‌العاده موفقیت‌آمیز خواند.

او در نخستین نطق تلویزیونی خود پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از کابل گفت: «پایان ماموریت نظامی۲۰ ساله بهترین تصمیم برای آمریکا است و زمان پایان این جنگ فرا رسیده بود.»

بایدن درباره عملیات خروج شهروندان غربی و کارکنان محلی افغان پس از به قدرت رسیدن طالبان گفت: «ماموریت تخلیه، موفقیتِ فوق‌العاده‌ای بود و بیش از ۱۲۰ هزار نفر به نقاط امن منتقل شده‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا دموکرات آمریکا از تصمیم خود مبنی بر پایان عملیات نظامی تا ۳۱ اوت دفاع کرد و گفت: “آمادگی تمدید این جنگ ابدی را نداشته” است.

او در توجیه تصمیم خود استدلال کرد که دو گزینه بیشتر نداشته یا به توافق دولت قبلی آمریکا دونالد ترامپ با طالبان پایبند می‌ماند و یا نیروی جدیدی به افغانستان اعزام می‌کرده است و او گزینه نخست را برگزیده تا  به “طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا” را پایان دهد.

بایدن به خاطر سیاست خود در افغانستان و ماموریت تخلیه نیروهای آمریکایی و همکاران محلی آنان از کابل در داخل آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

منتقدان می‌گویند او به متحدان آمریکا در افغانستان خیانت کرده و  به اعتبار آمریکا در سطح جهان ضربه زده است. آنها همچنین انتقاد کردند که او خروج نیروها را باید زودتر آغاز می‌کرد.

خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان بر اساس توافق آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر در سال ۲۰۲۰ انجام گرفته است. پس از این توافقنامه نیروهای آمریکایی و ناتو روند خروج خود از افغانستان را شروع کردند.

دکمه بازگشت به بالا