خاورمیانه

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا

طالبان می‌گویند که با خروج کامل نیروهای امریکایی از کشور، اکنون افغانستان به استقلال کامل دست یافته است.

آخرین نیروهای ایالات متحده دیروز دوشنبه ۸ شهریور فرودگاه کابل را ترک کردند و به طولانی‌ترین جنگ امریکا نقطه پایان گذاشتند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که با ختم روند تخلیه کارمندان غیر نظامی، افغان‌های در معرض خطر و خروج سربازان امریکایی از افغانستان، به طولانی‌ترین جنگ امریکا نقطه پایان گذاشته شد.

آستین همچنین گفته: «ختم این عملیات نقطه پایانی بر طولانی‌ترین جنگ امریکا نیز می‌باشد. ما در جنگ افغانستان ۲۴۶۱ سرباز را از دست دادیم و ده‌ها هزار سرباز دیگر مان زخم برداشتند.»

در همین حال، طالبان می‌گویند که با خروج کامل نیروهای امریکایی از کابل، افغانستان به استقلال کامل رسیده است.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان طالبان، گفت: «امشب ساعت ۱۲ بوقت افغانستان اخرین سرباز امریکایی از افغانستان خارج شد و کشور عزیز مان استقلال کامل بدست آورد.»

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته است که با ختم حضور نظامی امریکا در افغانستان، فعالیت‌های دپلماتیک این کشور نیز در افغانستان به حالت تعلیق درآمده است.

بلنکین اما افزوده است که ختم حضور نظامی فصل تازه‌ی از تعامل آمریکا با افغانستان را رقم زده است و امریکا از دپلماسی همچون یگانه گزینه در تعامل تازه کار خواهد گرفت.

به گفته وزیر خارجه دولت بایدن، امریکا پس از خروج نظامی به همکاری‌اش با افغانستان ادامه خواهد داد.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، نیز با اعلام ختم جنگ امریکا در افغانستان گفته است که اکنون وقت آن رسیده است تا افغان‌ها خود درباره سرنوشت کشور شان تصمیم بگیرند.

خلیلزاد گفت: با عزیمت نظامیان ما و شرکای زیادی که با ما ایستاده بودند، افغان‌ها با فرصت تصمیم‌گیری روبرو اند و آینده‌ کشورشان به دست خودشان است. طالبان حالا با آزمونی روبرو اند.

پیش ازین بریتانیا نیز با خروج نیروهایش از افغانستان فعالیت‌های دپلماتیک‌اش را در کابل متوقف کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا