ایران

خرید گرمی گوشت در میان اقشار کم‌درآمد متداول شده است

روزنامه همشهری در گزارشی با اشاره به گرانی قیمت گوشت و حذف آن از سبد غذایی بسیاری از کم‌درآمدها، با چند نفر از قصاب‌ها مصاحبه کرده و از چگونگی خرید گوشت از سوی این اقشار پرسیده است.

محمد عزیزنژاد یکی از این قصاب‌ها می‌گوید: «گرانی گوشت سفید و قرمز موجب شده تا مردم به جای خرید کیلویی گوشت به خرید گرمی گوشت قرمز روی بیاورند. مشتریان زیادی دارم که به جای حذف کامل گوشت قرمز از سبد خریدشان به مقدار بسیار ناچیز آن را خرید می‌کنند. آنها هم والدینی هستند که برای تأمین پروتئین بدن کودکانشان ناچار به خرید گرمی گوشت، معمولاً زیر ۵۰۰ گرم هستند.»

بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ها در مردادماه سال جاری نسبت به ماه قبل با افزایش ۵,۵ درصدی همراه بوده است و نسبت ماه مشابه سال قبل افزایش ۵۶,۹ درصدی را نشان می‌دهد. در گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان قیمت نسبت به ماه قبل ۵,۶ و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴,۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی، در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، کشتار دام در کشور ۶۹ درصد افزایش یافته است. این افزایش کشتار نه به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید گوشت که به‌دلیل گرانی نهاده‌های دامی رخ داده است. بر اساس قانون بودجه، تأمین نهاده‌های دامی جزو کالاهایی است که همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود ولی واردات این نهاده‌ها در دست تعداد معدودی از قدرتمندان نزدیک به حکومت است و دامداران در صف انتظار چند ماهه برای خرید این نهاده‌ها مانده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا