خاورمیانه

سی کشته در حمله پهپادی حوثی‌ها به پایگاه هوایی دولت یمن

در حمله موشکی شورشیان حوثی به پایگاه هوایی العند در استان لحج در یمن ۳۰ نفر کشته شدند. طبق گزارش‌ها اکثر کشته‌ها سربازان یک یگان حامی دولت قانونی به ریاست عبد ربه منصور هادی بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از محمد النقیب، سخنگوی نیروهای مستقر در جنوب یمن، حوثی‌‌ها با استفاده از پهپاد و موشک‌های بالستیک به این پایگاه تحت حمایت نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان حمله کرده‌اند.

به گفته آقایا النقیب در این حملات ۳۰ تا ۴۰ سرباز کشته و ۶۰ نفر زخمی شده‌اند و احتمال افزایش شمار کشته‌ها همچنان وجود دارد.

اغلب تحلیلگران یمن را مهم‌ترین عرصه جنگ نیابتی میان تهران و ریاض در منطقه عنوان می‌کنند. گفته می‌شود موشک‌ها و پهپادهایی که شبه‌نظامیان حوثی با آنها مواضعی در خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند یا ساخت ایران هستند یا با کمک این کشور در یمن تولید شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش سال گذشته در یکی از گزارش‌های خود تائید کرد موشک‌هایی که از یمن به سمت اهدافی در عربستان پرتاب شده‌اند “منشأ ایرانی” داشته‌اند.

سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح ایران اول مهر ماه سال پیش و اندکی پس از انتشار گزارش گوترش با تکذیب کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن مدعی شده بود: «ما تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به آنها منتقل کردیم و یاد گرفته‌اند و خودشان موشک و پهپاد و سلاح در یمن تولید کنند. اینگونه نیست که ما از ایران موشک در اختیار آنها قرار دهیم. ما تجربه و دانش خودمان را به مردم یمن منتقل کرده‌ایم.»

به تازگی یک مقام انصارالله یمن در تهران تأکید کرده که حوثی‌ها از هر طریق که دوست داشته باشند سلاح مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد و این مساله برای آنها عیب نیست.

او همچنین حوثی‌ها را بخش جدایی ناپذیر از «محور مقاومت» خوانده و گفته است که این محور در هرکجا که باشد از فلسطین تا سوریه، عراق و ایران و افغانستان یک هدف دارد و آن ایستادگی در مقابل تجاوز آمریکایی‌هاست.

دکمه بازگشت به بالا