خاورمیانه

سامانه دفاعی فرودگاه کابل، پنج موشک شلیک شده را دفع کرد

صبح امروز چندین راکت به سوی فرودگاه کابل که در حال حاضر بخش‌هایی از آن تحت کنترل نیروهای نظامی آمریکا و بخش‌هایی از آن زیر نظر طالبان قرار دارد، شلیک شد.

یک مقام نظامی آمریکا ضمن تأیید این موضوع اعلام کرده است این راکت‌ها، توسط سیستم دفاع موشکی، رهگیری و منهدم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزیابی اولیه حاکی از آن است که هیچ نیروی آمریکایی در این حادثه کشته یا زخمی نشده است.

این حملات همزمان با آخرین تلاش‌های آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان بوده و آنها قرار است تا فردا کابل را ترک کنند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش کرده که کاخ سفید وقوع این حمله را تایید کرده اما گفته است که عملیات تخلیه “بدون وقفه” در جریان است.

شلیک این راکت‌ها به فرودگاه کابل یک روز پس از حمله پهپادی آمریکا صورت گرفته است که طی آن با شلیک موشک از یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، یک‌بمب‌گذار انتحاری را در خودرویی که قصد انجام حمله در فرودگاه کابل داشت هدف قرار داد.

پنج‌شنبه هفته گذشته حمله انتحاری عضوی از گروه تروریستی «داعش خراسان» منجر به کشته شدن حدود ۱۵۹ شهروند افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی در نزدیکی فرودگاه کابل شده بود.

از آن زمان، این دومین حمله نیروهای آمریکایی به اعضای داعش است. آمریکا جمعه شب نیز علیه “حکومت اسلامی عراق و شام – ولایت خراسان” حمله هوایی انجام داد و اعلام کرد که دو عضو شناخته‌شدهٔ این گروه کشته شده‌اند.

هم اکنون کمتر از چهار هزار نیروی آمریکایی در فرودگاه کابل باقی مانده است. علاوه بر این نیروها، آمریکا همچنین می‌گوید هنوز ۳۰۰ شهروند این کشور در افغانستان هستند و تلاش برای تخلیه آن‌ها ادامه دارد.

آمریکا و نیروهای متحد آن تاکنون ۱۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر از شهروندان خارجی و افغان‌های در معرض خطر را از کشور خارج کرده‌اند. با این‌حال، گزارش‌ها حاکی است که هنوز ده‌ها هزار نفر که خواهان خروج از کشور هستند، بلاتکلیف مانده‌اند.

به تازگی عبدالحق وثیق عضو دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفته است که ایالات متحده امریکا برای حضور داعشیان در افغانستان تبلیغات گسترده‌یی را به راه انداخته است.

او در واکنش به حمله هوایی اخیر نیروهای آمریکایی در ولایت ننگرهار می‌گوید که آمریکا حق عملیات نظامی در کشور را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا