حقوق بشر

ادامه اعتراض‌ها به احتمال اجرای حکم اعدام حیدر قربانی

شبکه حقوق بشر کردستان روز پنجشنبه چهارم شهریور به نقل از صالح نیکبخت وکیل و از نزدیکان آقای حید قربانی نوشت احتمال اعدام او در روزهای آینده قوت گرفته و از سازمان های حقوق بشری و شهروندان ایران خواست به اجرای این حکم اعتراض کنند.

حال تعداد زیادی از کاربران فعال در شبکه اجتماعی توئیتر، شامگاه شنبه ششم شهریور، با راه‌اندازی یک طوفان توئیتری خواستار توقف حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد، شدند.

حیدر قربانی به همراه محمود صادقی برادر زنش در مهر ٩٥ به اتهام «همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران» بازداشت شد.

او از زمان بازداشت برای اعتراف اجباری تحت فشار بوده و شبکه «پرس تی‌وی»، وابسته به حکومت ایران نیز پیشتر فیلمی از اعترافات این زندانی سیاسی کُرد را پخش کرده بود.

عفو بین‌الملل روز ۲۷ مرداد امسال با اشاره به این که اعترافات اجباری آقای حیدری تحت شکنجه بوده، خواستار لغو حکم اعدام او و برگزاری یک دادگاه منصفانه شده بود.

هیمن قربانی، فرزند آقای قربانی نیز می گوید که تمامی اعترافات پدرش تحت شکنجه جسمی و روانی نهادهای امنیتی گرفته شده است.

پیشتر شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده بود که صدها شهروند کامیاران در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار لغو حکم اعدام آقای حیدری شده اند.

همزمان کاربران توئیتر با اشاره به اینکه این زندانی از «قربانیان شکنجه» است، در توئیت‌های متعددی به زبان‌های فارسی و انگلیسی خواستار جلوگیری از حکم اعدام و آزادی او شده‌اند.

بسیاری از افراد شرکت‌کننده در این کارزار توئیتری نیز روند برگزاری دادگاه و صدور حکم علیه آقای قربانی را «غیرعادلانه» توصیف کردند.

اعتراف‌گیری اجباری در جمهوری اسلامی ایران امری است معمول که با گذشت زمان، بسیاری از افرادی که اعتراف تلویزیونی داشته‌اند، مدتی پس از آزادی، یا پس از اقرار، صحبت از شکنجه سنگین برای اعتراف‌های مورد نظر بازجویان کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا