خاورمیانه

مخالفان طالبان برای مذاکره جمعی با این گروه گرد هم می‌آیند

خبرگزاری رویترز با تعدادی از مخالفان طالبان در دره پنجشیر در شمال کابل صحبت کرده است. این منطقه محاصره‌ شده تنها مکانی‌است است که تحت کنترل طالبان قرار ندارد.

رویترز از جمله با خالد نور، پسر عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ که زمانی بسیار قدرتمند بود، نیز مصاحبه کرده است. او گفته که مخالفان برای “مذاکره جمعی” با طالبان گرد هم می آیند و این شامل عبدالرشید دوستم نیز می شود.

هنوز مشخص نیست که چنین جناح هایی چگونه متحد خواهند بود و خود آقای نور نیز اشاره کرده است که “خطر بزرگی” وجود دارد که مذاکرات با شکست مواجه شود.

پسر والی سابق ولایت بلخ گفته بحث تسلیم شدن “به هیچ وجه مطرح نخواهد بود و تاریخ نشان داده است که هرگونه تلاش برای حکومت با استفاده از زور در افغانستان “غیرممکن” است.

همزمان ذبیح الله مجاهد سخنگوی ارشد طالبان در گفتگو با رویترز اظهار داشته است که در پنجشیر در شمال کابل با مخالفان طالبان پیامهایی مبادله شده است و طالبان امیدوارند اختلافات از طریق مذاکرات حل شود.

آقای مجاهدی شانس موفقیت این مذاکرات را “۶۰ درصد” می داند.

شیر محمد عباس استانکزی، یک عضو ارشد دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز می‌گوید که رای‌زنی‌ها برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول ادامه دارد.

استانکزی که دیروز از رادیو تلویزیون ملی افغانستان صحب می‌کرد گفت: «اکنون رهبری طالبان با اقوام، گروه‌های سیاسی، و در سطح امارت اسلامی مشغول رای‌زنی است تا یک حکومتی به وجود بیاید که هم در داخل افغانستان و هم در خارج افغانستان محبوبیت داشته باشد و به رسمیت شناخته شود.»

دکمه بازگشت به بالا