خاورمیانه

دلخور کردن مهمان و نارضایتی میزبان؛ محصول اولین سفر وزیر خارجهِ جدید ایران

ظهر دیروز  اجلاس منطقه‌ای حمایت از عراق با حضور رهبران و مقامات کشورهای مختلف جهان در بغداد برگزار شد و به نمایندگی از ایران، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه دولت رییسی در این نشست حضور یافت.

او اما؛ در اولین سفر خارجی خود به دلیل رعایت نکردن آداب میهمانی، خبرساز شد.

در هنگام گرفتن عکس یادگاریِ مقامات شرکت کننده در اجلاس، کشور میزبان محل ایستادن وزیران خارجه ایران و عربستان را در کنار هم طراحی کرده بود؛ اما وزیر خارجه ایران طی رفتاری خلاف نزاکت و عرف دیپلوماتیک خود را به صف اول رساند و بین نخست‌وزیر امارات و رییس‌جمهور مصر ایستاد.

این پایان ماجرا نبود چون بعد از قرار گرفتن امیرعبداللهیان در صف نخست، این بار نخست وزیر امارات دلخور شد تا جایی که با قهر از سالن اجلاس در کنفرانس سخنرانی نکرد و یکی از وزیران امارات به جای او سخن گفت.

این بی‌نزاکتی البته در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه‌دار است. «علی‌اکبر ولایتی»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات صلح با عراق، تا مدت‌ها پس از پایان جنگ پاسخ سلام و احترام دیپلمات‌های عراقی را نمی‌داد.

 «محمد خاتمی» در زمان ریاست جمهوری خود در سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، آن‌قدر در دستشویی خود را معطل کرد تا با «بیل کلینتون»، رییس‌جمهور وقت آمریکا که منتظر وی در راهرو شده بود، روبه‌رو نشود.

چند سال بعد در جریان اجلاسی بین‌المللی در منامه پایتخت بحرین، «منوچهر متکی»، وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی که در زمان ضیافت میزبان، با «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا روبه‌رو می‌شود، اما به روایت خانم کلینتون از دادن جواب سلام به وی خودداری می‌کند. متکی پیش از آن در اجلاس بین‌المللی دیگری در شرم‌الشیخ در مصر، جواب سلام «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه آمریکا در دولت «جورج بوش» را داده بود؛ اما در زمان ضیافت شام وقتی متوجه شده بود که میزبان جای هر دوی آنها را بر سر یک میز قرار داده، سالن ضیافت را ترک کرده بود.

حاشیه‌هایی نظیر رفتار متکی و امیرعبداللیهان که به مدت ۸ سال در دولت حسن روحانی کمتر شده بود، بار دیگر از اولین دیدار خارجی وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی و شیوه ایستادن او برای گرفتن عکس یادگاری آغاز شده است. موضوعی که در نگاه اول ممکن است، تشریفاتی به نظر برسد؛ اما نشانه‌ای از درک و تصمیم‌های فردی وزیر جدید دارد و می‌تواند نمونه‌ای از آنچه باشد که در آینده باید بیشتر منتظر آن بود.

رفتار امیر عبدالهیان اگرچه انتقادهای زیادی را در پی داشته؛ اما علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: رفتار مقتدرانه حسین امیرعبداللهیان وزیر جدید امور خارجه ایران در اجلاس بغداد نشان از سیاست جدید ایران در قبال کشورهای منطقه دارد .

دکمه بازگشت به بالا