خاورمیانه

حمله‌ی تلافی‌جویانه پهپادی آمریکا به داعش خراسان در ننگرهار

ارتش آمریکا در واکنش به حملات انتحاری کابل، عوامل داعش خراسان در ننگرهار افغاستان را هدف قرار داد. سخنگوی سنتکام می‌گوید گزارشی از آسیب دیدن غیرنظامیان وجود ندارد. جو بایدن پیشتر از اقدام تلافی‌جویانه خبر داده بود.

بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین به یکی از عوامل اصلی داعش خراسان در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان خبر داد و گفت: «طبق شواهد ما هدف را به قتل رسانده‌ایم اما هنوز چیزی از آسیب دیدن غیرنظامیان نمی‌دانیم.»

شاخه‌ای از داعش موسوم به “ولایت خراسان” که مسئولیت حمله در مقابل فرودگاه کابل را بر عهده گرفته، یکی از خشن‌‌ترین و خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی جهان است که علاوه بر پاکستان، از چین و ازبکستان نیز نیرو جذب می‌کند.

“ولایت خراسان” در پی برپا کردن حکومت اسلامی در افغانستان، بخش‌هایی از خاک ترکمنستان، ازبکستان و شرق ایران است. اعضای این گروه بیشتر در افغانستان و پاکستان فعال هستند.

شرکت طالبان در مذاکرات صلح با ایالات متحده، نارضایتی زیادی را در بخش‌هایی از این گروه ایجاد کرد و آنها را به دامن شاخه داعش، “ولایت خراسان” افغانستان راند.

این گروه تروریستی همچنین توانسته تعدادی از افراد افراطی “نهضت اسلامی ازبکستان” و “نهضت اسلامی ترکستان شرقی” را جذب خود کند.

در حمله انتحاری این گروه به فرودگاه کابل، ۱۳ سرباز آمریکایی و دستکم ۱۸۰ زن و مرد و کودک افغان کشته شده‌اند. قربانیان غیرنظامی کسانی بودند که به امید خروج از افغانستان، در فرودگاه انتظار پرواز را می‌کشیدند. این مهیب‌ترین حمله به نظامیان آمریکا طی ده سال گذشته در این کشور بود.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین موضع‌گیری، عوامل امر را به تعقیب و تقاص تهدید کرده و به نیروهای مسلح دستور حمله به مواضع آنها را داده بود.

طالبان داعش را دشمن خود می‌داند و در حال انجام اقدامات هدفمند علیه “ولایت خراسان” در افغانستان است. حتی گاهی اتفاق افتاده که طالبان با نیروهای ایالات متحده و نیروهای دولتی افغانستان برای راندن داعش از مناطق شمال شرقی افغانستان همکاری کند.

یکی از اعضای پنتاگون که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است، یکی از اهداف دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این بوده که با طالبان به توافقی برای مبارزه با شاخه داعش برسد.

دکمه بازگشت به بالا