ایران

کارشناس اپیدومولوژی: واکسیناسیون در یکصد کشور جهان از ایران بهتر است

مسعود یونسیان، استاد اپیدومولوژی دانشگاه تهران، به تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است که نسبت کسانی که در ایران دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند کمتر از چهار درصد است.

به گفته وی “جمعیت ۵۰ کشور جهان بیش از نیمی از دو دوز واکسن را دریافت کرده و حدود ۱۰۰ کشور از نظر نسبت واکسیناسیون از کشور ما بهتر هستند و فقط ۵۰ کشور که اکثر آنها از آفریقا و کشورهای ضعیف اقتصادی هستند، کمتر از ما هستند.”

آقای یونسیان گفته است که “اگر به سرعت ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را واکسینه نکنیم نگران موج ششم کرونا هستیم.” وی گفته است که در حالیکه فقط چهار درصد از جمعیت ایران دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، سخن گفتن از دوز سوم مورد ندارد و فقط زمانی که ۷۰ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند، باید دوز سوم را در نظر گرفت.

برخی از کارشناسان گفته‌اند که شمار جان باختگان کرونا در ایران به مراتب بیش از آمار دولتی است و تعمد برخی سازمان‌ها در ارائه ارقام نادرست و همچنین ضعف تشخیص و آمارگیری را دلیل آن دانسته‌اند.

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شده و برخی از منتقدان حکومت، دستور موکد رهبر ایران در ممنوعیت واکسن‌های تایید شده ساخت آمریکا و بریتانیا را از عوامل تلفات قابل توجه مردم ایران معرفی کرده‌اند.

در واکنش به این انتقادات، در روزهای اخیر، رسانه‌های حکومتی مطالب متعددی در رد این نظر و دفاع از عملکرد علی خامنه ای منتشر کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا