ایران

آمار بالای مرگ‌های ناگهانی در ایران

رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه شهید بهشتی از آمار قابل‌توجه مرگ‌های ناگهانی قلبی در ایران خبر داده و گفته است که این آمار نسبت به اروپا بالاتر است.

به گفته فرزاد حدائق، نتایج یک مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داده است میزان مرگ‌های ناگهانی در تهران سالانه بیش از دو نفر در هر هزار نفر با سن بیشتر از ۳۰ سال است.

مجری این تحقیق به خبرگزاری مهر گفت که میزان بروز این واقعه در کشورهای اروپایی سالانه بین دو دهم (۰.۲) تا نود و دو صدم (۰.۹۲) در هزار نفر است که در مقایسه با آمار کشور ما به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه آمار بالای مر‌گ‌های ناگهانی قلبی نشان‌دهنده غفلت در غربالگری مناسب در سطوح فردی و اجتماعی است، گفت: «با شناخت و مدیریت این عوامل می‌توان به میزان قابل‌توجهی از مرگ‌های ناگهانی پیشگیری کرد.»

اصلاح الگوی غذایی، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف فیبر، فعالیت‌های فیزیکی و قطع مصرف دخانیات از جمله راهکارهایی‌اند که حدائق برای مقابله با این عارضه پیشنهاد کرده است.

مرگ‌های ناگهانی ناشی از بیماری‌های قلبی علاوه بر دلایلی که نام برده شد، عوامل پنهانی نیز دارند. محققان فشار کاری، استرس و افسردگی را نیز در مرگ‌های ناگهانی موثر می‌دانند. مواردی که جامعه امروز ایران به دلیل مشکلات ناشی از تورم، گرانی‌ها و همه‌گیری کرونا به شدت با آن‌ها درگیر است.

دکمه بازگشت به بالا