ایران

ظرف پنج روز “چهار درصد” دیگر از تالاب هورالعظیم خشک شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید تنش در تالاب هورالعظیم زیاد است و شرایط زیست آبزیان تالاب رو به نگرانی است و تنها راه حل جلوگیری از مرگ و میر گسترده ماهیان، اختصاص حق‌آبه تالاب است.

محمدجواد اشرفی گفته است که در کمتر از پنج روز، «چهار درصد» از مساحت تالاب هورالعظیم را از دست دادیم یعنی تالاب در هفته گذشته حدود ۷۲.۵ درصد آب داشت اما در پایش جدید، مساحت دارای آب هورالعظیم ۶۸.۵ درصد بود که این اتفاق بد است.

به‌گفته او، «در کارگروه سازگاری با کم‌آبی با سازمان آب و برق خوزستان توافق شد که از خردادماه تا پایان شهریورماه، ۲۵۹ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب داده شود اما این اتفاق رخ نداده است».

اخیرا چند مقام رسمی دولت ایران، از جمله احمدرضا لاهیجان ‌زاده، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کردند که وزارت نفت برای کاهش هزینه استخراج نفت از این منطقه توسط شرکت‌های چینی، مجوز خشک کردن بخشی از تالاب را در سال ۱۳۸۹ از شورای عالی امنیت ملی گرفته بود.

وی گفته بود که هورالعظیم، به پیشنهاد یک شرکت نفتی چینی و با مجوز شورای امنیت ملی ایران خشک شد.

در ماه‌های گذشته بحران کم‌آبی در خوزستان به اعتراضات گسترده مردمی در این استان و دیگر استان‌ها منجر شد که توسط نهادهای امنیتی و نظامی به شدت سرکوب شد.

دکمه بازگشت به بالا