پزشکی و سلامت

هشدار درباره ورود قریب‌الوقوع «لامبدا»، سویه جدید کرونا به ایران

با وجود عدم تایید رسمی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام «لامبدا» در ایران، برخی از مسئولان درمانی و کارشناسان درباره ورود قریب‌الوقوع این ویروس به کشور هشدار داده‌اند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گزارشی که روزنامه دولتی ایران ، چهارم شهریور، منتشر کرد گفت که با توجه به «مشاهده چند مورد ابتلا به لامبدا در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان و قطر» و نبود «پایش ژنتیکی مناسب و مدون در خصوص کووید» در ایران احتمال ورود این واریانت به کشور زیاد است.

این ویروس علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های قبلی از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار است و در گروه‌های سنی جوان نیز بیماری‌زایی شدیدی دارد.

همزمان با بحرانی شدن وضعیت کرونا در ایران، رکوردهای بی‌سابقه‌ای از این بیماری در هفته‌های گذشته در کشور ثبت شده و آمار جان‌باختگان از ۶۰۰ نفر در روز گذشته و به بیش از ۷۰۰ نفر هم رسیده است.

این در حالی است که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی کرونا در کشور را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌داند و معاون وزارت بهداشت نیز اخیرا احتمال داده بود که آمار واقعی روزانه مبتلایان ۲۲۰ هزار نفر در روز باشد.

دکمه بازگشت به بالا