ایران

تفتیش محل سکونت وکلایِ شاکی از سوء مدیریت کرونا، مخالفت با کار وکیل منتخب آنها

در پی تداوم بازداشت یک فعال مدنی و چند وکیل که به سوء مدیریت کرونا در ایران انتقاد داشتند، خانه دو تن از آن‌ها، سوم شهریور، مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تاکنون با وکالت وکلای مورد اعتماد آن‌ها موافقت نشده است.

مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز از ۲۳ مرداد در بازداشت به‌ سر می‌برند. افراد نزدیک به این فعالان مدنی و وکلای دادگستری گفته‌اند که آن‌ها «در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور شکايت از برخی مسئولان در موضوع کرونا» بازداشت شده‌اند.

سعید دهقان، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه با اشاره به «یورش ۱۱ مامور امنیتی به خانه پدری آرش کیخسروی» در توییتر نوشت که آنها «دقایقی اتاق او را بستند و اجازه ورود به اعضای خانواده ندادند».

آقای دهقان در ادامه این اقدام را «مقدمه‌ تحصیل دلیل از طریق جاسازی مدرک» عنوان کرده و نوشته است: «آنها اول بازداشت می‌کنند، بعد دنبال دلیل می‌گردند! دوربین مداربسته را هم بردند که سندی از یورش نباشد!»

بنا بر گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، سعید خلیلی، وکیل دادگستری نیز روز چهارشنبه ضمن اعلام خبر یورش ماموران امنیتی به محل سکونت محمدرضا فقیهی، دیگر وکیل بازداشت‌شده، گفته است که وقتی برای اعلام وکالت آقای فقیهی به دادسرای اوین مراجعه کرده است «از جلوی درب ورودی گفتند نه وکیل می پذیریم و نه با وثیقه آزاد می‌کنیم».

در پی تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت این پنج وکیل دادگستری و فعال مدنی که قصد شکایت از عوامل تاخیر در واردات واکسن کرونا به کشور را داشتند، ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران روز سه‌شنبه، دوم شهریور با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به بازداشت آن‌ها این اقدامات را «غیرقانونی» و مثال «نقض حقوق شهروندی» عنوان کردند.

دکمه بازگشت به بالا