ایران

افزایش همسر و کودک آزاری در ایران نسبت به سال گذشته

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، از میان بیش از ۸۰هزار نفری که سال گذشته به دلیل همسرآزاریِ جسمی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفتند دست کم ۷۷هزار نفر زن و درصد کمی نیز مرد بوده‌اند.

آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران گویای آن است که ۸۰ هزار و ۱۸۷ نفر در سال گذشته به دلیل آزار جسمی مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته‌اند که  ۷۷ هزار و ۹۶ نفر از آنها زنانی بوده‌اند که گفته‌اند همسرشان آنها را آزار داده‌اند.

به سخن دیگر، سهم زنان از مجموع آزارهای جسمی ۹۶درصد و سهم مردان اندک بوده است.

همچنین معاینات پزشکی مربوط به “نزاع یا درگیری‌های” روانی، نشان از رشد این موضوع در سال ۹۹ دارد.

آزار جسمی و روانی زنان و کودکان در ایران معضلی جدی است. حاکمیت قوانین مذهب شیعی همراه با فرهنگ مردسالار به شدت به امنیت جسمی و روانی زنان در این کشور صدمه زده است. فعالان زن سال‌هاست در تلاش برای به کرسی نشاندن قوانینی هستند که به این وضع خاتمه دهد یا حداقل آن را بهبود بخشد.

حاصل این تلاش‌ها این بود که لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت پس از کش و قوس بسیار و بررسی در قوه قضاییه، بالاخره به نام “لایحه صیانت، کرامت و امنیت بانوان در برابر خشونت” از طرف قوه قضاییه تأیید شد و در مسیر قانون‌نویسی قرار گرفت.

این لایحه اما به نظر منتقدان در نهایت، در رفت و برگشت‌های متعدد گاه به بهانه “سیاه‌نمایی” و گاه به جرم “تضاد با رویکرد تحکیم خانواده”، دستخوش تغییراتی “ناخوشایند” گردید.

دکمه بازگشت به بالا