خاورمیانه

دیدار سفیر ایران در کابل با حامد کرزی و عبدالله عبدالله؛ محور گفتگو: نظام مبتنی بر اراده مردم!

شورای عالی مصالحه افغانستان از دیدار سفیر ایران در کابل با حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین افغانستان و عبدالله عبدالله رییس این شورا خبر داد.

بر اساس این گزارش، سه مقام نامبرده در این دیدار درباره ایجاد یک افغانستانِ «با ثبات و یک نظام مبتنی بر اراده مردم و برخوردار از مشروعیت ملی و بین‌المللی» گفت‌وگو کردند.

همزمان، علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل اعلام کرد افغانستان جزو کشورهای «جبهه مقاومت» به محوریت ایران است.

ولایتی به خبرگزاری تسنیم گفت «مهم‌ترین پیروزی» که افغانستان به دست آورده «این است که آمریکا را بیرون کرده است».

پیشتر ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز پس از تصرف کابل از سوی طالبان، از «شکست نظامی» آمریکا سخن گفت.

رییسی گفت: «خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل شود.»

همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به تشکیل یک «دولت فراگیر» در افغانستان ابراز امیدواری کرده و گفته است: «طالبان قطعا بخشی از آینده افغانستان است.»

در دیدار سفیر ایران با حامد کرزی و عبدالله عبدالله درحالی از “یک نظام مبتنی بر اراده مردم و برخوردار از مشروعیت ملی و بین‌المللی” صحبت بمیان آمده است که حکومت ایران، در همین آبان ماه سال گذشته معترضان به گرانی بنزین را در خیابانها قتل عام کرد، برای انتساب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدم اکثر کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری را از گردون رقابت کنار زد و جواب تشنگی مردم خوزستان را با سرب داغ داد.

همچنین ایران به دلیل برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه‌ای و برنامه موشکی‌اش بشدت در انزوای بین المللی بسر می برد و مورد تحریم است.

دکمه بازگشت به بالا