حقوق بشر

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی برای وحید افکاری را رد کرد

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، از رد شدن درخواست اعاده دادرسی برای وحید افکاری از سوی شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور خبر داد.

دهقان روز دوشنبه اول شهریور در توییتی نوشت: «حتی اگر یک بار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رای با ۲۴ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود.»

این وکیل دادگستری صدور حکم ۲۵ سال حبس برای وحید افکاری را «فقط به استناد علم قاضی» و «بدون رعایت ماده ۲۱۱ قانون مجازات» دانسته است.

وحید افکاری، برادر نوید افکاری کشتی‌گیرو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ است که به اتهام قتل حسن ترکمان یک نیروی امنیتی نزدیک به یک سال پیش اعدام شد.

درخواست اعاده دادرسی برای وحید افکاری که به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس محکوم شده، ۲۴ خرداد گذشته ثبت شد.

در آستانه گذشت یک سال از اعدام نوید افکاری، حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر به شکل مفصل برخی از تناقض‌های موجود در پرونده و همچنین ندادن فرصت دفاع به این ورزشکار را منتشر کرد.

وحید و حبیب افکاری از چند روز پیش از اعدام نوید افکاری تاکنون در انفرادی‌اند و با وجود ابراز نگرانی چندباره خانواده، مقامات نظام دلیلی برای در انفرادی نگاه داشتن این دو اعلام نکرده‌اند.

دو ماه پیش، سازمان عفو بین‌الملل جزییات و مستنداتی از شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه علیه وحید و حبیب افکاری را منتشر کرد.

بر اساس این مستندات، از زمان اعدام نوید افکاری بدین سو، این دو برادر به صورت جداگانه یا در کنار هم در سلول‌های انفرادی بدون پنجره محبوس بوده‌اند و از هر گونه تماس معنادار با سایر زندانیان و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی مناسب، هوای تازه، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری با خانواده‌شان محروم شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا