ایران

مخالفت دوباره فرمانده سپاه با واردات واکسن کرونا: شاید آمریکا محلول فلج‌کننده به ما بدهد

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ضمن مخالفت مجدد با واردات واکسن کرونا، گفته است ممکن است آمریکا بخواهد از طریق واردات واکسن، یک «محلول فلج‌کننده» به ایران بدهد و مردم را « در آینده با مشکل روبه‌رو» کند.

حسین سلامی، روز یک‌شنبه، ۳۱ مرداد، با تاکید بر لزوم افزایش تولید داخلی واکسن کرونا، گفته است: «ما نمی‌توانیم به دشمن اعتماد کنیم تا محلول واکسن خارجی وارد کشور شود».

مهم‌ترین تولیدکننده داخلی واکسن، موسسه برکت، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی است که با وجود وعده تامین ۳۰ میلیون دوز واکسن تا آخر مردادماه، کمتر از ۳ میلیون واکسن به وزارت بهداشت داده است. سپاه پاسداران نیز گفته است در حال تهیه واکسن نورا است ولی مشخص نیست چه زمانی به خط تولید می‌رسد.

علاوه بر کندی تولید داخلی، فرمان منع واردات واکسن از بریتانیا و آمریکا که سال گذشته توسط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صادر شد نیز تاثیر زیادی بر مسائل مربوط به واردات واکسن گذاشته است.

مقام‌های حکومت ایران ابتدا فرایند واردات یک محموله واکسن فایزر اهدایی را متوقف کردند ولی پس از مدتی اعلام کردند که اگر واکسن‌های فایزر و مدرنا که ساخت آمریکا و بریتانیا هستند، در کشورهای دیگر تولید شده باشند، امکان واردات دارند.

در حال حاضر دولت ایران به طور عمده از واکسن‌های چینی سینوفارم استفاده می‌کند و تلاش کرده است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، مرگ و میر را کاهش دهد.

مرگ و میر کرونا در روزهای اخیر روند افزایشی یافته است و طبق آمار رسمی روزانه بیش از ۶۰۰ نفر قربانی کرونا می‌شوند. سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی قربانیان در ایران را تا ۴ برابر آماری برآورد کرده که به صورت رسمی اعلام می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا