خاورمیانه

انتقاد تونی بلر از خروج نیروهای آمریکایی: روسیه، چین و ایران از این شرایط استفاده می‌کنند

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا در نخستین اظهاراتش پس از تسلط طالبان بر افغانستان خروج نیروهای آمریکایی را محکوم کرد و آن را “غم انگیز، خطرناک و غیر ضروری” خواند و گفت، “ما نیازی به انجام این کار نداشتیم. ما این کار را انتخاب کردیم.”

او این خروج را در ادامه شعاری خواند که مبنای آن پایان دادن به “جنگ بی‌پایان” بود.

جنگ بی‌پایان اصطلاحی است که جو بایدن در دوران رقابت‌های انتخاباتی به کار می‌برد.

آقای بلر همچنین گفته است روسیه، چین و ایران از این فرصت استفاده خواهند کرد.

در جریان حمله بیست سال پیش به افغانستان، بلر سربازان بریتانیایی را به این کشور اعزام کرد.

حالا با گذشت بیست سال، همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و اروپایی از افغانستان و فرار اشرف غنی از پایتخت، طالبان در مدت کوتاهی بدون هیچگونه درگیری جدی، مجددا بر کابل چیره شدند.

اکنون میان گروه طالبان و رهبران پیشین جهادی و سیاسی افغانستان گفتگوهایی جدی در میان است تا پس از یک توافق، به قول یک مقام ارشد طالبان، دولتی فراگیر تشکیل شود.  در همین راستا ملا عبدالغنی برادر، از سران و بنیانگذاران طالبان نیز وارد کابل شده است.

گفتنی است کشورهای روسیه، چین و ایران از همان ابتدا به طالبان چرا سبز نشان دادند تا جاییکه ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه پوتین در امور افغانستان، گفت که مذاکره با طالبان از “دولت دست‌نشانده” پیشین آسانتر است و چین اعلام داشت، آماده است تا در صورت سقوط کابل، دولت ایجاد شده توسط طالبان را به رسمیت بشناسد. ایران نیز بارها میزبان سران طالبان در تهران بود.

دکمه بازگشت به بالا