خاورمیانه

دولت قانونی یمن از کشتن یک کارشناس نظامی ایران در یمن توسط نیروهای ائتلاف عربی خبر داد

مقام‌های یمنی می‌گویند در جریان حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مواضع شورشیان حوثی، یک کارشناس ارشد نظامی ایران که مسئولیت آموزش این شورشیان شیعه را بر عهده داشت، کشته شده است.

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن، نام این کارشناس را «حیدر سیرجان» اعلام کرده است و گفته است که او به همراه ۹ نفر دیگر در جریان حملات ائتلاف کشته شده‌اند.

حیدر سیرجان جانشین مصطفی الغروی، کارشناس نظامی حزب‌الله لبنان در استان مارب بوده که ماه مه امسال در جریان حمله نظامی ائتلاف کشته شده بود.

با این وجود سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما این خبر را تکذیب کرده است و گفته است: «هیچ مستشار نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد».

این نخستین باری نیست که مقامات جمهوری اسلامی علی‌رغم شواهد بسیار و انکار نپذیر، حضور نظامی خود را در کشورهای منطقه تکذیب می کنند. سوریه یکی از این کشورهاست که حکومت ایران صدها تن را برای شرکت در جنگ داخلی آنکشور به نفع اسد اعزام کرده‌؛ اما هرگز به طور رسمی حضور نظامی خود را در آنجا نپذیرفته است.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن اعلام کرده است که حیدر سیرجان متخصص جنگ‌های نیروی زمینی، خصوصا در مناطق کوهستانی بوده و تا ۵ ژوئن امسال در مناطق ساحلی غرب یمن فعال بوده، اما از ۷ ژوئن به منطقه مارب اعزام شده و مسئولیت آموزش نیروهای حوثی در این منطقه را بر عهده گرفته است.

معمر الاریانی تاکید کرده است که ایران با اعزام «صدها» کارشناس نیروی سپاه پاسداران، ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی، موشک و پهپادها، نقش چشمگیری در ناامنی یمن داشته و رهبری خط مقدم نیروهای حوثی در جنگ را بر عهده دارد.

آقای الاریانی با اشاره به دخالت‌های ایران در یمن، از جامعه جهانی، خصوصا شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا قدم‌های محکمی برای مقابله با نفوذ ایران در یمن و جنگ‌افروزی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه بردارند.

دکمه بازگشت به بالا