پزشکی و سلامت

دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت حکومتی واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی بحران کرونا در ایران را تشدید کرد

دیدبان حقوق بشر روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که ممنوعیت حکومتی خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی در کنار عدم شفافیت و سوء مدیریت مقامات به تشدید وخامت همه‌گیری کرونا در ایران دامن زده است.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۸ مردادماه، منتشر شد از مقامات ایران خواست که بر تلاش خود برای پاسخ موثر به بحران کرونا بیفزایند، از جمله از طریق استفاده از تمام منابع ممکن برای تامین واکسن و اطلاع‌رسانی درست و شفاف درباره راه‌های مبارزه با این بیماری.

در این بیانیه همچنین یادآوری شده است که مقامات حکومتی در ایران تقصیر کندی واکسیناسیون را به پای تحریم‌ها و همین طور تاخیر فروشندگان خارجی گذاشته‌اند، اما «شواهد و مدارکی روشن برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرده‌اند».

در ماه‌های گذشته همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران، رکوردهای بی‌سابقه‌ای در خصوص آمار جان‌باختگان و مبتلایان در ایران ثبت شده است. بیش از دو هفته است که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر بر تعداد مبتلایان و بیش از ۵۰۰ نفر بر تعداد جان‌باختگان در کشور اضافه می‌شود.

تنها پس از بالا گرفتن بحران کرونا به این شکل در کشور بود که رهبر نظام ایران پس از هشت ماه حاضر شد اجازه تامین واکسن «به هر شکل ممکن» را صادر کند. او پیشتر خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را به‌روشنی ممنوع اعلام کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا