خاورمیانه

کاخ سفید تایید کرد طالبان بخش قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا را در اختیار گرفته است

در حالی که عملکرد دولت جو بایدن در خروج نظامی آمریکا از افغانستان با انتقادات گسترده‌ای همراه شده و تعدادی سایگون جو بایدن نامیده‌اند، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفته که طالبان پس از سلطه بر افغانستان بخشی قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا در این کشور را در اختیار خود درآورده است.

سالیوان در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت هنوز تعداد دقیق این تجهیزات مشخص نیست، اما به نظر نمی‌رسد طالبان قصد پس دادن آنها را داشته باشد.

سالیوان همچنین خاطرنشان کرد که جو بایدن از زمان سقوط کابل به دست طالبان، با هیچ یک از رهبران جهان گفت‌وگو نکرده است.

او با اشاره به اینکه آمریکا در مورد زمانبندی تخلیه با طالبان در حال مذاکره است گفت که این گروه وعده انتقال امن غیرنظامیان به فرودگاه کابل را داده است.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود از احتمال تداوم حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان خبر داد و گفت که اگر بعد از ۳۱ اوت، ۹ شهریور، شرایط امن بود، ایالات متحده ممکن است به حضور دیپلماتیک خود در این کشور ادامه دهد.

در همین حال، یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت که ایالات متحده حدود ۹ و نیم میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان را بلوکه و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده است تا از دسترسی طالبان به این منابع جلوگیری شود.

دکمه بازگشت به بالا