پزشکی و سلامت

ایران اینترنشنال: مرگ واکسینه‌شده‌ها در ایران ده‌ها برابر استاندارد جهانی است

طبق گزارش ایران اینترنشنال مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت ایران درباره افزایش مبتلایان به کرونا و مرگ و میر افرادی که واکسن زده‌اند، هشدار داده است. این هشدار نشان‌دهنده شکست کامل برنامه واکسیناسیون در کشور است.

بر اساس سندی که به دست ایران اینترنشنال رسیده، آمار مرگ افرادی که واکسن زده‌اند به ویژه شهروندان بالای ۶۰ سال، ده‌ها برابر استاندارد جهانی است.

مرکز اطلاعات وزارت بهداشت با بررسی این وضعیت در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرده است: «فاصله‌بندی نامنظم بین دوزهای اول و دوم و بی‌توجهی به نوع واکسن استفاده شده درباره افراد عامل افزایش مرگ است.»

در گزارش تحلیلی این مرکز آمده: «تاکنون بیش از ۹۱ هزار نفر از کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از دو هفته به کووید-۱۹مبتلا شده و به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. میانگین سن این افراد بین ۶۰ تا ۹۰ سال است.»

از بین بستری‌شدگان حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر فوت کرده‌اند.

طبق این سند، افراد فوت‌شده بعد از دریافت دوز اول که به کرونا مبتلا شدند بیشتر در سنین ۷۰ و ۸۰ سال بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، در میان افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرد‌ه‌اند و گفته می‌شود کامل واکسینه‌شده‌اند، حدود ۲۳ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

نکته مهم این گزارش این است که افرادی که تاریخ شروع بستری آنها حداقل دو هفته پس از دریافت نوبت دوم واکسن بوده است، فوت شده‌اند. این در حالی است که بر طبق مطالعات جهانی، احتمال تشدید بیماری و مرگ افراد دو هفته پس دریافت نوبت دوم واکسن بسیار ناچیز است.

موضوع دیگر این است که از میان این دو هزار و ۵۰۰ نفر فوت‌شده، تست کرونای ۵۴۲ نفر منفی بوده و این مرکز به وزارت بهداشت هشدار می‌دهد به دلیل دقیق نبودن تست‌های کرونا و فوت شدن کسانی خارج از بیمارستان، احتمالا تعداد افرادی که بعد از دریافت هر دو دوز واکسن به کرونا مبتلا و فوت شده‌اند بیشتر از این آمار است.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند در دیگر کشورها، تعداد افرادی که بعد از هر دو دوز واکسن به کرونا مبتلا شده و جان باخته‌اند در هر میلیون، ۱۰ نفر است در حالی که در ایران در هر یک میلیون، ۷۵۳ نفر است.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت به وزیر این وزارتخانه توصیه کرده کارایی برندها و نوع واکسن‌ها مورد بررسی قرار گیرد چون مدت زمان سپری‌شده بین دو دوز واکسن برای هر برند متفاوت است.

دکمه بازگشت به بالا