خاورمیانه

نخستین کنفرانس خبری طالبان؛ چهره‌ای آشتی‌جویانه با اعلام عفو مخالفان

سخنگوی طالبان در نخستین کنفرانس مطبوعاتی در کابل سعی کرد چهره‌ای آشتی‌جویانه از حاکمان جدید افغانستان نشان دهد. او گفت جنگ پایان یافته، تمام مخالفان مورد عفو قرار گرفته‌اند و زنان بر پایه اصول اسلام اجازه کار خواهند داشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از به دست گرفتن سکان قدرت، دیروز سه‌شنبه گفت: «جنگ پایان یافته است و همه را مورد عفو قرار داده‌ایم.»

آقای مجاهد گفت که طالبان به حقوق زنان احترام خواهند گذاشت، خواستار روابط حسنه با کشورهای دیگر هستند و با وابستگان نظامی دولت پیشین رفتاری انتقام‌جویانه در پیش نخواهند گرفت.

سخنگوی طالبان همچنین گفت که این گروه متعهد می شود تمام حقوق زنان را که از نظر شرع و قانون به آنها داده شده است در اختیار زنان کشور قرار دهد. او گفت که طالبان “از نقش زنان” در جامعه قدردانی می کند و جامعه به زنان نیاز دارد. آقای مجاهد ادامه داد زنان حضورشان در رسانه ها و در دستگاه قضایی پلیس و پزشکی ضروری است. زنان از حقوق اسلامی برخوردار خواهند بود. زنان می توانند کار کنند، اما در چارچوب حقوق اسلامی و شریعت.

ذبیح‌الله مجاهد اعلام داشت که اعضای نیروهای ارتش و پلیس پیشین مورد عفو قرار گرفته‌اند و مترجمان و پیمان‌کاران و کسانی که با نیروهای بین‌المللی از سال ۲۰۰۱ بدین سو همکاری داشته‌اند، مورد تعرض قرار نخواهند گرفت.

آقای مجاهد درباره آینده نظام سیاسی در افغانستان نسبت به تشکیل یک «دولت قوی قابل قبول» وعده داد و گفت: «بحث‌های جدی درباره نظام سیاسی افغانستان جریان دارد و به زودی توافق سیاسی حاصل می‌شود.»

او وعده داد که افغانستان از این پس مرکز تولید تریاک نخواهد بود، اما افزود آن‌ها برای مقابله با کشت خشخاش نیاز به کمک خارجی دارند.

ذبیح‌الله مجاهد در نخستین‌ کنفرانس خبری‌اش در کابل همچنین در پاسخ به این سوال که آیا طالبان نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر کرده، گفت: از لحاظ اعتقادی همان هستیم؛ اما در بینش خود تغییرات مثبت و بزرگی داشته ایم و می‌خواهیم حکومتی ساخته شود که پاسخگوی همه مردم باشد.

سخنگوی طالبان در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی پیرامون بازگشت اعضای شبکه القاعده به افغانستان، گفت: خاک افغانستان علیه هیچکس مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

دکمه بازگشت به بالا