ایران

آمریکا: ایران توسعه هسته‌ای خود را متوقف کند و به مذاکرات برگردد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به کشورهای عضو این سازمان عنوان کرده است که ایران در تولید اورانیوم غنی شده فلزی پیشرفت کرده است.

به نقل از رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «در ۱۴ فوریه ۲۰۲۱ آژانس تایید کرد که ایران برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم غنی‌شده تا غلظت ۲۰ درصد یو-۲۳۵، مقدار ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد یو-۲۳۵ را در حالت تترافلورید اورانیوم مورد استفاده قرار داده است.»

آژانس خاطرنشان کرد که این مرحله سومین گام از طرح چهار مرحله‌ای ایران برای تولید صفحه سوخت رآکتور است.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت که ایران باید «پیشرفت‌های هسته‌ای» خود را متوقف کرده و به مذاکرات برای اجرای کامل تعهدات در برجام بازگردد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: «ایران هیچ نیاز باورپذیری به تولید اورانیوم فلزی، که با توسعه سلاح هسته‌ای در ارتباط مستقیم است، ندارد.»

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام نگرانی کرده‌اند که دانش نحوه تولید اورانیوم غنی‌شده فلزی می‌تواند در ساخت بمب هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد. جمهوری اسلامی ادعای تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در فوریه ۲۰۲۱، از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از برجام خارج کرد، ایران دو هزار و ۹۶۸ کیلوگرم اورانیوم با درجه غنای پایین را ذخیره کرده، که این میزان ۱۴ برابر میزان مجاز تحت توافق هسته‌ای است.

از سویی دیگر اما تحریم‌های اتمی باعث کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران شده به طوری که به گفته مقام‌های ارشد دولتی، درآمد این کشور را از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد رسانده است.

دکمه بازگشت به بالا