خاورمیانه

بایدن: استراتژی آمریکا در افغانستان هیچگاه ایجاد یک دموکراسی متحد و مرکزی نبوده است؛ از طرق دیگر به دنبال اهداف خود خواهیم بود

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اولین واکنش رسمی به تحولات افغانستان ضمن اصرار بر درستی تصمیم خود برای خروج سربازان این کشور گفت یک ماه پیش در گفتگوی تلفنی با اشرف غنی، از همتای خود اطمینان گرفته بود که ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در برابر طالبان مقاومت خواهند کرد.

بایدن که تنها حدود ۷ ماه از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد اذعان داشت استراتژی آمریکا در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان “هیچ‌گاه حکومت‌سازی” یا ” ایجاد یک دموکراسی متحد و مرکزی” نبوده است بلکه ماموریت حضور نظامیان آمریکا مبارزه با تروریسم و پیشگیری از حملات علیه آمریکا از خاک افغانستان بوده است.

با این حال، آقای بایدن در سخنان خود پذیرفت که روند تحولات در بحران افغانستان “سریع‌تر از انتظار” پیش رفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از رساندن تعداد سربازان آمریکایی در فرودگاه کابل به ۶۰۰۰ نفر خبر داده و گفته این نیروها کنترل فرودگاه کابل و ترافیک هوایی آن را در دست خواهند گرفت.

او در عین حال طالبان را تهدید کرد که در صورت حمله به نظامیان آمریکایی باید منتظر “واکنش سهمگین دفاعی” آمریکا باشد.

بایدن همچین گفت، رهبران سیاسی افغانستان جنگ را رها کردند و از کشور فرار کردند. ارتش افغانستان فروپاشید و در مواردی حتی بدون این که بجنگد تسلیم شد. وقتی نظامیان افغان حاضر نیستند برای دفاع از خودشان بجنگند، سربازان آمریکایی نباید در چنین جنگی بمانند و کشته شوند.

با این وجود رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا می‌گوید اکنون واشنگتن از طرق دیگری به دنبال اهداف خود خواهد رفت.

روش‌هایی که آقای بایدن بدانها اشاره کرد بدین ترتیب هستند: حمایت از مردم افغانستان و هم صدایی با خواست و حقوق بنیادین آنها؛ تلاش برای درگیر کردن دیپلماسی منطقه‌ای و دخیل کردن بازیگران منطقه‌ای در فعالیت‌های مربوط به پیشگیری از خشونت و بی‌ثباتی؛ و همچنین استفاده از نفوذ بین‌المللی و کمک‌های انسان‌دوستانه برای کنترل قدرت و حاکمان در افغانستان.

همزمان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رييس جمهور آمریکا نیز، با دفاع از سیاست دولت آمریکا برای خارج کردن تمامی نظامیان آن کشور از افغانستان تا پایان ماه اوت، گفت دلیل اصلی سقوط کابل و تصرف قدرت توسط طالبان تصمیم ارتش افغانستان و «نجنگیدن برای دفاع از کشور» بوده است.

دکمه بازگشت به بالا