ایران

جزئیاتی از مذاکرات ایران و عربستان

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد به جزئیاتی درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی پرداخته است.

او گفته: چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی و هیات عربستان در بغداد انجام شد.

آقای مسجدی علت توقف مذاکرات را تشکیل دولت جدید در ایران اعلام کرد و گفته بعد از تشکیل دولت جدید ایران در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد. سفیر ایران در بغداد می‌گوید بازگشایی دفاتر نمایندگی های دو کشور هم در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است.

به دنبال حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در دی ۱۳۹۴ که در اعتراض به اعدام یک روحانی شیعه انجام گرفت، مقام های سعودی روابط سیاسی و اقتصادی خود را به طور کامل با ایران قطع کردند. دو کشور از آن زمان تاکنون هیچ روابطی با هم ندارد اما در ماه‌های اخیر به میانجیگری عراق مذاکرات محرمانه‌ای را در بغداد آغاز کرده‌اند که با پایان دولت حسن روحانی متوقف شده است.

سفیر ایران در عراق با تایید قطع این مذاکرات گفته است که مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، نقش اصلی در انجام گفت‌و‌گو میان مقام های ایرانی و عربستان را به عهده داشته است.

آقای مسجدی گفته: “موضوعات مختلفی در مذاکرات مطرح بوده. هم در رابطه با روابط دوجانبه، حل و فصل مشکلاتی که در این راه بین ایران و عربستان وجود دارد و هم در رابطه با موضوعات منطقه‌ای، مساله یمن و سایر موضوعات. اما چون هنوز مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه نهایی و تصمیم دو طرف نرسیده، طبیعتا از مفاد و جزئیات آن بنا نیست که چیزی مطرح شود”.

ایران و عربستان اختلافات عمیقی بویژه درباره وضعیت یمن دارند. ایران از شورشیان انصارلله یا حوثی ها حمایت می کند که کنترل بخش‌هایی از یمن را در دست دارند. عربستان با شکل دادن به یک ائتلاف نظامی از کشورهای مسلمان، با حوثی ها مبارزه می کند و درصدد بازگرداندن دولت قانونی این کشور به یمن است.

دکمه بازگشت به بالا