پزشکی و سلامت

عضو کمیته واکسن کرونا: رمدسیویر بی‌اثر است، پول آن را هزینه خرید اکسیژن کنید

عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن تاکید بر بی‌اثر بودن داروی رمدسیویر در درمان کرونا از مسئولان خواست که هزینه خرید این دارو برای تهیه اکسیژن اختصاص یابد.

مصطفی قانعی، شامگاه یک‌شنبه، ۲۴ مرداد در یک برنامه تلویزیونی با ارائه مستنداتی گفت که بی‌اثر یا کم‌اثر بودن داروی رمدسیویر در درمان کرونا از سوی مراکز تحقیقاتی معتبر بین‌المللی تایید شده و این دارو تنها باید در مورد افرادی که دچار افت شدید اکسیژن شده‌اند، استفاده شود.

آقای قانعی در ادامه با اشاره به هزینه پنج‌هزار میلیارد تومان برای تهیه این دارو در کشور توصیه کرد که این هزینه‌ها بهتر است برای تامین اکسیژن، داروهای ضد انعقاد و تخت‌های مراقبت ویژه، هم‌چنین پرداخت حقوق کادر درمان اختصاص یابد.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز ۲۱ مرداد در خلال اظهارات جنجالی خود درباره واکسن گفته بود که «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم».

آقای زالی در عین حال گفته بود که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.»

مطرح بودن داروی رمدسیویر در میان مسئولان بهداشتی ایران در حالی است که براساس گزارش‌های علمی این دارو در زمینه کرونا بی‌اثر است. یک تحقیق جدید بر روی شمار زیادی از کهنه‌سربازان آمریکایی نشان داده است که رمدسیویر نه تنها به بهبود بیماری کرونای آنها کمکی نکرده بلکه دوره بیماری را افزایش هم داده است.

در هفته‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از کمبود داروهای کرونا از جمله رمدسیویر و صف‌های طولانی مقابل داروخانه‌های دولتی در تهران و ایجاد بازار سیاه برای تهیه این داروها در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

بر اساس یک گزارش میدانی در روزنامه همشهری دلالان، داروی ۸۰۰ تا یک میلیون تومانی به قیمت ۱۲ میلیون تومان در بازار سیاه فروخته می‌شود و برخی شهروندان به دلیل وخامت حال بیماران خود با وجود تنگنای مالی مجبور به خرید این دارو با هر قیمت پیشنهادی می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا