حقوق بشر

وعده رییس سازمان زندان‌ها برای پیگیری موضوع آزار جنسی زندانیان تهران بزرگ توسط وکیل بند

با وجود گزارش‌ها درباره احضار حسین قشقایی، زندانی سیاسی از مرخصی به زندان، به دلیل سخنانش درباره آزار جنسی زندانیان زندان تهران بزرگ توسط پیمان صمدی، وکیل‌بند، رییس سازمان زندان‌ها وعده داد که سخنان قشقایی پیگیری خواهد شد.

محمد مهدی حاج محمدی، رییس سازمان زندان‌ها، در توییتر نوشت که قشقایی در پاسخ به مقام‌های این سازمان درباره دلایل «اثباتی» خود گفته که «شنیده‌هایم را منتشر کردم.»

حاج محمدی اعلام کرد که پیگیری سازمان زندان‌ها برای «احراز صحت یا سقم این ادعا و برخورد مقتضی ادامه دارد.»

ساعاتی پیش از این سخنان حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر خبر داده بود که پیمان صمدی، وکیل‌بند در زندان تهران بزرگ، از حسین قشقایی شکایت کرده است.

بر اساس این گزارش، همچنین قشقایی با وجود اینکه تا ۳۱ مرداد مرخصی داشته، به زندان فراخوانده شده است.

حسین قشقایی ۲۰ مرداد در توییت هایی نوشته بود که پیمان صمدی مدعی است پدرش در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار است و خودش مدیر انصار خودرو وابسته به سپاه پاسداران بوده است.

پیش ازین فایل صوتی یکی از زندانیان اعتراضات آبان ۹۸ منتشر شده بود که این زندانی می گفت، مانع تعرض جنسی از سوی پیمان صمدی شده و به رییس و معاون زندان تهران بزرگ شکایت کرده، اما نه تنها با صمدی برخوردی نشده بلکه او از وکیل بندی به معاونت اندرزگاه نیز ارتقا یافته است.

گفتنی است در چند برهه از تاریخ جمهوری اسلامی ایران، حکومت ایران متهم به تجاوز جنسی گسترده به زندانیان سیاسی شد. در زمان اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، اشخاصی همچون حسینعلی منتظری که در آن زمان قائم مقام رهبر بود طی نامه‌ای به تجاوز به زندانیان دختر اعتراض می‌کند در آنچه به نام «پرونده وبلاگ نویسان» شهرت دارد، متهمان پرونده از «تهدید شدن به تجاوز» در زمان بازداشت، خبر دادند در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی توسط پلیس، افرادی که در این خصوص در بازداشتگاه کهریزک حبس شدند از تجاوز، برهنه کردن عورت و ادرار بر روی زندانیان سخن گفته‌اند و گزارشهایی از شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان اعتراضات به دهمین انتخابات ریاست جمهوری نیز، مطرح شده‌است. چنان‌که یکی از کاندیداهای انتخابات دهم ریاست جمهوری به نام مهدی کروبی قویا خواستار بررسی آن شد و مانفرد نوواک، گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام داشت که  درباره شکنجه و تجاوز شکایت‌هایی دریافت کرده‌است.

به جز این نیز حکومت ایران در موارد پراکنده دیگری، همچون پرونده زهرا کاظمی، به اعمال تجاوز جنسی به منظور شکنجه زندانیان متهم شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا